• תפריט
  • תפריט

הולנד למטייל

הולנד היא מדינה קטנה ומקסימה בצפון מערב אירופה. המתאר הגיאוגרפי שלה כולל בעיקר מישורים שטוחים, כשחלק גדול מהם מנוקדים בטחנות רוח, שדות צבעונים וכפרים ציוריים. עם למעלה מ-17 מיליון איש החיים באזור יחסית קטן, הולנד היא מדינה אירופאית מודרנית מאוכלסת בצפיפות. ועדיין, אפילו בערים הגדולות ביותר בהולנד קיימת עדיין אווירה של עיירה קטנה, וערים רבות גדושות במורשת היסטורית.

למעשה, השם הולנד, בו מוכרת הולנד למטייל הישראלי, איננו נכון באנגלית, ומבחינת ההולנדים הוא מתייחס רק לשתיים מ-12 הפרובינציות ואינו אהוב על התושבים ההולנדים שאינם מצפון או דרום המדינה. השם הנכון בלועזית הוא netherlands או בתרגום לעברית, ארצות השפלה, המתאר את הולנד השטוחה בצורה מדויקת.

טיול בהולנד – עוד מידע למטייל

טיסות לאמסטרדם ויעדים נוספים בהולנד – המדריך המלא

השכרת רכבים בהולנד בזול – השוואת מחירים ומידע

מוניות משדה התעופה סכיפהול לאמסטרדם או יעדים אחרים בהולנד – הזמנה מראש

לאחר מלחמת שמונים השנים (1568-1648) שהובילה לעצמאות הולנד מספרד ב-1581, הולנד הפכה למעצמה ימית גדולה ואחת מהאומות החזקות ביותר, בתקופה הידועה כעידן הזהב של הולנד. בשל היסטוריית הסחר וההיסטוריה הימית שלה, האומה הקטנה הזו מתפארת במורשת תרבותית עשירה שניכרת בערים רבות בהולנד. תקופה זו בהיסטוריה של הולנד זכורה גם כפסגה תרבותית שהולידה אמנים מכובדים כמו רמברנדט ו-ורמיר. יצירותיהם, ורבות אחרות, ממלאות מוזיאונים מהשורה הראשונה ברחבי הולנד, המושכים אליהם מאות אלפי מבקרים מדי שנה.

במהלך הדורות, הולנד צברה מוניטין כאומה סובלנית ומתקדמת. הולנד הייתה הראשונה בעולם שעיגנה בחוק נישואים חד-מיניים, אפשרה מבחינה חוקית קנאביס בקופישופס ושירותי מין ברובע החלונות האדומים המפורסם, ולהולנדים יש בד״כ גישה פתוחה לגבי קנביס וזנות. כאחת מהחברות המייסדות של האיחוד האירופי ונאט״ו והמדינה שבה נמצא בית הדין הבינלאומי בהאג, הולנד עומדת בלב שיתוף הפעולה הבינלאומי.

קל להגיע להולנד מכל מקום בזכות נמל התעופה הבינלאומי סכיפהול באמסטרדם והמערכת המתקדמת של כבישים ורכבות בינלאומיות מהירות המחברת אותה לאירופה. גודלה הקטן, הגישה הלבבית של ההולנדים והאטרקציות המעניינות בהולנד הופכות אותה ליעד מיוחד וקל להגעה למטייל הישראלי ותוספת נהדרת לכל טיול באירופה.

מחוזות בהולנד

מבחינה פוליטית הולנד היא מונרכיה פלרלמנטרית שמחולקת מבחינה מנהלית לשנים עשר מחוזות. למרות גודלה הקטן, המחוזות למעשה די מגוונים ושונים זה מזה מבחינת שפה ותרבות. נהוג לחלק אותם לארבעה אזורים:

מערב הולנד – (פלבולנד (Flevoland), צפון הולנד, דרום הולנד, אוטרכט (Utrecht))

זהו ליבה של הולנד, עם ארבע מהערים הגדולות ביותר בהולנד ואזורי הכפר ההולנדים הטיפוסיים, אזור בעל אתרים רבים של מערכת המים ההולנדית המפורסמת. רוב האזור נקרא רנדשטאדט (Randstad).

צפון הולנד – (דרנטה (Drenthe), פריזלנד (Friesland), כרוניגן (Groningen))

האזור הכי פחות מאוכלס בהולנד, זרים בד״כ לא מטיילים בו, אבל הוא אזור פופולרי לטיול בהולנד בקרב המקומיים. האיים הפריזיים המערביים (West Frisian Islands) הם יעדים מצויינים ומפתיעים למספר ימים וכן האגמים הפריזיים (Frisian Lakes).

מזרח הולנד – (גלדרלנד (Gelderland), אובריסל (Overijssel))

הפארק הלאומי הגדול ביותר של הולנד נמצא באזור זה: פארק הואה פלואה (Hoge Veluwe National Park) ו וכן  Hanzesteden היפהפה, תמצאו כאן גם שבע ערים ימי ביניימיות לאורך נהר  Ijssel עם מרכז היסטורי מסורתי כגון בזוצן (Zutphen), זוולה (Zwolle), דורסברג (Doesburg) ועוד.

דרום הולנד – (לימבורג (Limburg), צפון ברבאנט (North Brabant), זילנד (Zeeland))

נפרדת משאר האזורים בגלל ההיסטוריה הקתולית שהיא חולקת עם בלגיה. מתאפיינת מבחינה תיירותית בחגיגות קרנבל, תרבות ובירה ותרבות אוכל טובה.

האיים הקריביים בונייר (Bonaire), Sint אוסטטיוס (Eustatius) וסאבה (Saba) נחשבים לרשויות מוניציפליות מיוחדות שהן חלק מהולנד ונמצאים בשליטה ישירה של ממשלת הולנד. מלבד הולנד עצמה, ישנם עוד איים קריביים הנחשבים לאזורים אוטונומיים בתוך ממלכת הולנד: ארובה (Aruba), קורסאו (Curaçao) וסנט מארטן (Sint Maarten)

ערים בהולנד

הולנד כוללת ערים ועיירות רבות שיכולות לעניין מטיילים. אלה הן כמה מהערים המעניינות ביותר:

אמסטרדם (Amsterdam) – אדריכלות מרשימה, תעלות (המוכרות כ- grachten) מקסימות, מוזיאונים וגישה ליברלית המתאפיינת בקופי שופס וברובע החלונות האדומים הידוע

דלפט (Delft) – עיירה היסטורית שנשארה בשלמותה, עם כלי הקרמיקה הכחולים לבנים המפורסמים המאפיינים אותה

כרוניגן (Groningen) – עיירת סטודנטים עם אווירה רגועה וחיי לילה הממשיכים אל תוך שעות הבוקר

האג (The Hague (Den Haag)) – הבירה והמרכז השלטוני של הולנד, מושבה של הממשלה ושל המשפחה המלכותית וגם של בית הדין הבינלאומי המפורסם ומוסדות בינלאומיים רבים

ליידן (Leiden) – עיר סטודנטים היסטורית עם האוניברסיטה העתיקה ביותר במדינה ושלושה מוזיאונים לאומיים

מאסטריכט (Maastricht) – עיר מבוצרת מימי הביניים המשקפת את התרבות, הסגנון והאדריכלות המיוחדת לדרום הולנד

ניימיכן (Nijmegen) – העיר העתיקה ביותר בהולנד, ידועה בצעדת ארבעת הימים (Four Days Marches) ובאוכלוסיית הסטודנטים הגדולה שלה

רוטרדם (Rotterdam ) – אדריכלות מודרנית, חיי לילה טובים, סצנת אמנות תוססת והנמל הגדול ביותר באירופה

אוטרכט (Utrecht) – מרכז היסטורי, חנויות ענתיקה ובית ריטפלד שרדר (Rietveld-Schröder House)

עוד יעדים תיירותיים בהולנד

ישנם מספר יעדים מעניינים לטיול בהולנד הנמצאים מחוץ לערים הגדולות.

אפטלינג (Efteling ) – פארק השעשועים הגדול בהולנד, המקביל ההולנדי לדיסנילנד, פארק נושא עם אלמנטים מעולם האגדות, כמו גמדים ושדונים

הפארק הלאומי הואה פלואה (Hoge Veluwe National Park) – קרוב לוודאי הפארק הלאומי המתוייר ביותר בהולנד, מכיל אזורים המכוסים בצמחייה סבוכה, דיונות חול ויערות

קוקנהוף (Keukenhof) – פארק מפורסם בכל העולם בשל הפרחים הצומחים בו, עם יותר מ-800 אלף מבקרים ואחת האטרקציות הפופולריות ביותר בהולנד. התיירות בקוקנהוף מתרכזת בעיקר ב- 5 שבועות מסויימים, עונת פריחת הצבעונים

קינדרדייק (Kinderdijk) – כאן תראו טחנות רוח המשקפות את הנוף ההולנדי הטיפוסי בכל זוהרו

סכוקלנד (Schokland) – אי ישן שננטש ב-1859, כפר רפאים שמור היטב נמצא בו

דרום לימבורג (South Limburg) – גבעות ירוקות, כפרים פסטורליים, טירות ומטעים

טסל (Texel) – האי הגדול ביותר בהולנד, מתאים לרכיבה על אופניים, צפרות, הליכה, שחייה ורכיבת סוסים

זאנסה סכאנס (Zaanse Schans) – מוזיאון פתוח עם טחנות רוח הולנדיות ובתי Zaan מסורתיים המדגימים את החיים בכפרי הולנד בעבר

Zaanstreek-Waterland – כפרים הולנדים טיפוסיים ואיכרים עם קבקבי עץ, בתי עץ וטחנות רוח

הולנד – מידע תיירותי

בירה: אמסטרדם

מטבע: יורו

אוכלוסייה: 17.1 מיליון (2018)

חשמל: 230 וולט / 50 הרץ (Schuko, שקע אירופאי)

קוד מדינה לחיוג בינלאומי (הקידומת של הולנד): 31+

אזור זמן: UTC+01:00

מספרים לחיוג חירום בהולנד: 112, 911

צד נהיגה: ימין

ליברליות בהולנד

הולנד מושכת כמות די נכבדת של תיירים, רבים מהם מגיעים בשל הגישות הסובלניות המפורסמות, הכוללות גישה נינוחה יותר לשימוש במריחואנה אשר חוקית בתוך קופישופס, זנות חוקית, הזכות להמתה מרצון (תחת תנאים רפואיים מחמירים), וקבלתה של הומוסקסואליות, כולל הזכות לנישואים חד-מיניים.

הגיאוגרפיה של הולנד

הולנד היא אחת המדינות הצפופות ביותר מבחינת כמות האוכלוסיה בעולם. לא משנה איפה בהולנד אתם נמצאים, תמיד יש בקרבת מקום ישוב. הערים יכולות להיות צפופות, בעיקר באזור רדשטאדט (Randstad) שבו הצפיפות היא בעיה רצינית.

מרבית שטחה של הולנד שטוח וגובה המים או מתחת לגובה פני הים, מה שהופך אותה למדינה מושלמת לרכיבת אופניים. אפשר למצוא כמה גבעות יחידות רק בסאלאנד (Salland), וולווה. דרום לימבורג, הקצה הדרומי  ביותר של הולנד, הוא האזור היחיד המאופיין בגבעות מתגלגלות.

הטבע הגבעתי הזה (בשילוב אולי עם התרבות המובהקת שלו) העניקה לאזור זה בקרב ההולנדים מוניטין של ״מקום זר״ והפך אותו ליעד נופש פופולרי לתיירים ההולנדים. אזורי הטבע הכפריים ברחבי הולנד מתאפיינים בערבות.

רכיבה על אופניים בהולנד היא גם דרך טובה לגלות את נופי הכפר, הכפרים וטחנות הרוח. בזמן שהערים הגדולות והאטרקציות קלות לניווט, היופי של הכפר יכול להיראות מעט קשה יותר למציאה בגלל הפיתוח הנרחב של אזור הכפר. הרשת המצויינת של משרדי המידע לתיירים VVV מועילה מאוד לכל מי שמעוניין לבקר באזורים המבודדים יותר של הולנד. הם יכולים גם לספק מסלולי אופניים וטרקים רבים שעוברים בנקודות המעניינות ביותר של כל אזור.

המתאר הגיאוגרפי של הולנד גם ניחן באלמנט המים המפורסם – נהרות, תעלות וסכרים חוצים את המדינה לאורכה ולרוחבה והים אף פעם לא רחוק מדי. החוף המערבי כולל חופים חוליים רבים ודיונות, ומושך אליו הולנדים וגרמנים. מאז המאה ה-17, כ-20% מהמדינה כולה נבנתה בתהליך של אחזור קרקע מהים, אגמים וביצות. האגמים הפריזיים (Frisian Lakes) מאפיינים את מרבית הגיאוגרפיה של אזור צפון-מערב.

מזג אוויר בהולנד

האקלים של הולנד מתון, עם קייצים קרירים וחורפים מתונים. גשמים יורדים בכל חודש בשנה, ואין עונה יבשה או רטובה. העונה המומלצת להגיע להולנד היא בין מאי לספטמבר (מקסימום יומי של 18/19°C ועד 23°C), אבל באפריל ובאוקטובר ניתן גם למצוא מזג אוויר שמשי ומתון.

באביב בהולנד, הטמפרטורות משתנות במידה ניכרת. קרה יכולה להתרחש עד תחילת מאי, אבל טמפרטורות מעל 20°C גם לא נדירות. השמש זורחת 4-7 שעות ביום בממוצע וזמן זה מתארך לאורך העונה. למרות שהאביב הוא העונה היבשה ביותר בהולנד (ואפריל החודש היבש ביותר), תהיו תמיד מוכנים לגשם.

בקיץ בהולנד, הטמפרטורה בד״כ מעל 20°C ולעתים קרובות עד 25°C. מזג האוויר בהולנד קר יותר בתקופה זו וכמעט תמיד משולב עם גשם. יש גם טמפרטורות של 30°C במשך מספר ימים ברוב הקייצים. גלי חום בד״כ מסתיימים בסופת רעמים. השמש זורחת 7 שעות ביום בממוצע.

בסתיו בהולנד, הטמפרטורות יורדות, אבל בספטמבר ואוקטובר הטמפרטורות עדיין נעימות ובין 15-19°C ולפעמים מעל 25°C בספטמבר. גשמים יורדים בשפע ומספר שעות האור צונחות בצורה משמעותית. בנובמבר, סביר למצוא קרה והטמפרטורות במהלך היום הן כ- 9°C, אבל יש סיכוי לטמפרטורות קרובות לאפס במהלך היום ואפילו שלג. הבקרים בסתיו בהולנד הם די ערפיליים.

בחורף בהולנד, הטמפרטורות הן בין 0-6°C רוב הזמן, אם כי תקופות קרות מתרחשות מדי חורף, וטמפרטורות יורדות ל–5°C , אבל קרות של -10°C גם נפוצות. הלחות נפוצה אבל בד״כ בצורת גשם ולא שלג, וכשיורד שלג בהולנד, הדבר מכביד על התחבורה הציבורית לרוע המזל.

החלקה על הקרח

בכל פעם שהטמפרטורות הן בסביבות אפס למשך יותר מיממה, ההולנדים נוהגים להוציא את המחלקיים ולצאת להחליק והמדינה מתמלאת באזורי החלקה שנוצרו בתעלות קטנות – ואחרי ימי קרה רבים, גם על משטחי מים גדולים יותר. ההולנדים נוהגים גם לארגן במיוחד שדות קטנים להחלקה על הקרח ע״י התזת מים עליהם. כשהחורפים עזים במיוחד, תמצאו הרבה סיורי קרח, כאשר ה-Elfstedentocht הפריזיי המפורסם (סיור על קרח בין 11 ערים/עיירות) הוא האירוע הפופולרי ביותר. למרבית הצער, לצורך כך צריכה להתקיים קרה למשך ימים רבים ברציפות כדי שהאירוע הלאומי הזה יתאפשר, והפעם האחרונה שזה קרה היה בשנת 1997.

מידע לתיירים בהולנד

אפשר לזהות את משרדי התיירות בהולנד ע״י הלוגו הכחול בעל 3 האותיות VVV – Vereniging voor Vreemdelingenverkeer. בערים המרכזיות ובאטרקציות התיירות בהולנד ובעיקר באזורים עם כמות גדולה של תיירים בינלאומיים, אפשר למצוא מידע גם באנגלית. המטרה העיקרית היא ליידע ולייעץ למבקרים לגבי האטרקציות התיירותיות הראשיות בקהילה והאזור, לעזור עם הזמנות לבתי מלון ולתת מידע לגבי מוזיאונים, שעות פתיחה וכו׳. לעתים קרובות, אפשר לרכוש כרטיסים לאירועים או שוברי מתנה. עלוני מידע ומפות פשוטות זמינות בחינם. מפות מתקדמות יותר, ספרים ומזכרות מוצעות למכירה.

אטרקציות בהולנד לטיול

התרבות ההולנדית

עבור תיירים רבים, התמצית של טיול בהולנד היא המראות האופייניים של התרבות ההולנדית – טחנות הרוח, קבקבי העץ, שדות הצבעונים והמישורים השטוחים, שהפכו לדימוי המוכר של הולנד למטייל. ואמנם, ההולנדים שמרו על המאפיינים האותנטיים הללו, הן מסיבות מסחר ותיירות והן בשל סיבות היסטוריות.

בקינדרדייק (Kinderdijk) תמצאו מערכת של 19 טחנות רוח ששימשו פעם לשאיבת המים מהנהר הסמוך. בזאנסה סכאנס (Zaanse Schans) יש גם כן טחנות רוח ומוזיאון נחמד עם מלאכות יד מסורתיות, ובתים הולנדים היסטוריים המוצגים לראווה. בעיירה סכידאם (Schiedam) המפורסמת בכל העולם בשל הוויסקי jenever שלה, יש גם את טחנות הרוח הגבוהות ביותר בעולם ואפשר לראות אותם במרכז המקסים של העיר העתיקה.

כשאתם חושבים על אזור הכפר ההולנדי, אתם אולי מעלים בדמיונכם אזורי ערבה רחבים ושטוחים עם פרות לבנות ושחורות. זה לא רחוק מהמציאות. חלק גדול של המדינה, בעיקר במערב הולנד, כולל פולדרים (שטחי קרקע שיובשו מהים) שמופרדים במהמורות. האזורים הכפריים האלה מנוקדים בכפרים פסטורליים, חוות ישנות, אחוזות קיץ מרשימות וכמובן בטחנות הרוח המפורסמות. אזור Zaanstreek-Waterland במיוחד ציורי. לקצת פולקלור הולנדי, צפו בלבוש המסורתי ובסירות הדייגים בוולנדם (Volendam) או מארקן (Marken).

להולנד יש תפקיד בינלאומי חשוב בתעשיית הפרחים. שדות הצבעונים פורחים רק בעונה והם ייחודיים לאזור הנקרא Bulb Region ואזורים מסויימים בצפון הולנד. הם חלופה מקסימה לשדות הלבנדר הידועים של צרפת. קוקנהוף (Keukenhof) המפורסם, גן הפרחים הגדול ביותר בעולם, פתוח רק בין מרץ למאי. ביקור בקוקנהוף בעונת פריחת הצבעונים הוא דרך נהדרת לראות מה יש לתעשיית הפרחים ההולנדית להציע.

כל אלה הם יעדים נהדרים לטיול אופניים בהולנד או כבסיס יציאה רגוע, שממנו אפשר לגלות את ערי האזור. הגבעות המתגלגלות של דרום לימבורג מנוקדות בבתי קורות העץ האופייניים ובהמון טירות. בפרובינציית גלדרלנד תמצאו שילוב של טירות רבות, כאשר טירת Palace 't Loo  ב-Apeldoorn היא גולת הכותרת, עם נוף טבעי של הפלואה (Veluwe). אל תדאגו אם פניכם מועדות לחלק אחר של הולנד – תמצאו טבע יפהפה בכל מחוז בהולנד.

ערים היסטוריות בהולנד

עבור רוב האנשים, טיול בהולנד אינו שלם בלי ביקור בבירה מלאת החיים, אמסטרדם היפהפיה, בעלת התעלות המקסימות ומאות המונומנטים ההיסטוריים מהמאה ה-17 . עם זאת, היא רק אחת מהמון עיירות יפות והיסטוריות שיש להולנד להציע.

לפני שאמסטרדם עלתה לגדולה בשלהי המאה ה-16, העיר המבוצרת אוטרכט (Utrecht) הייתה העיר החשובה ביותר בהולנד. רבים ממבני ימי הביניים נותרו בעיר גם היום, עם תעלות, רציפים, המון מבנים מתחילת ימי הביניים וכמה כנסיות עתיקות מרשימות.

מאסטריכט (Maastricht) גם נחשבת לאחת הערים היפות ביותר בהולנד והיא ידועה בעיקר בשל השבילים הרומנטיים שלה, האתרים העתיקים ומה שההולנדים מכנים "האווירה הבורגונדית" שלה.

ליידן, מקום הולדתו של הצייר רמברנדט ומקום מושבה של האוניברסיטה העתיקה ביותר בהולנד, היא עוד מקום יפהפה, מלא בתעלות, רחובות צרים ולמעלה מ-2,700 מונומנטים. האג לעיתים קרובות נקראת ״הבירה המחוקקת של העולם״ משום שנמצא בה בית הדין הבינלאומי, ארמון השלום (Peace Palace) וארגונים בינלאומיים רבים. האג מתפרשת בצורה רחבה, מלאה באחוזות גדולות וגם בביננהוף (Binnenhof) העתיקה, שבה ממשלת הולנד ישבה במשך מאות שנים. ערים נוספות מרשימות ביופיין ובעלות מרכזים היסטוריים כוללות את הארלם (Haarlem), דלפט (Delft), הרטוגנבוש ('s-Hertogenbosch), אלקמאר (Alkmaar), גאודה (Gouda) ואמרספורט (Amersfoort).

מוזיאונים בהולנד

יחסית לגודלה הקטן, הולנד הצליחה לייצר מספר מרשים של אמנים מפורסמים. האמנויות בהולנד שגשגו במאה ה-17 כשהרפובליקה ההולנדית הייתה משגשגת במיוחד, אבל אמנים ידועים חיו במדינה הרבה לפני ואחרי.

רמברנדט, ורמיר, ואן גוך, פרנס הלס, יאן סטין, יקוב ואן רויסדאל ומונדריאן הם רק חלק מהאמנים ההולנדים שעבודותיהם היום מוצגות במוזיאונים הגדולים ביותר בעולם. למרבה המזל, כמה מהמוזיאונים הללו נמצאים בהולנד עצמה.

ברובע המוזיאונים באמסטרדם (Museum Quarter) נמצא ה- Rijksmuseum, מוזיאון ואן גוך ומוזיאון סטדלייק (Stedelijk Museum ), והם קרובים מאוד זה לזה ובכולם יש אוספים יוצאים מן הכלל. במוזיאון בוימאנס ואן בונינגן (Museum Boijmans Van Beuningen) ברוטרדם יש אוסף גדול של ציורי שמן, כולל של רמברנדט, ואן גוך ואמני מופת זרים. במאוריצהאוס (Mauritshuis) בהאג תמצאו את ׳נערה עם עגיל פנינה׳ המפורסם וציורי שמן רבים נוספים מהמאה ה-17.

מוזיאון קרולר-מילר (Kröller-Müller Museum) שוכן במיקום יפהפה בפארק הלאומי הואה פלואה (Hoge Veluwe National Park), ונמצא בו האוסף השני בגודלו בעולם של ואן גוך (אחרי מוזיאון ואן גוך באמסטרדם).

מוזיאון שמתמקד פחות באמנות הולנדית, אבל יש בו אוסף מודרני ייחודי הוא Van Abbe Museum באיינדהובן. ערים אחרות שיש בהן מוזיאונים ראויים לציון כוללים את גרוניגן שבה אפשר למצוא את מוזיאון גרונינגר (Groninger Museum), והארלם (Haarlem) שבה נמצא מוזיאון פרנס הלס (Frans Hals Museum). מוזיאון הארמיטאז׳ החדש באמסטרדם מהודר כמו אחיו הגדול בסנט פטרסבורג, ומוצגות בו תערוכות משתנות הסובבות סביב אמנות רוסית.

Museumkaart כרטיס המוזיאונים בהולנד – אם אתם מתכוונים להישאר בהולנד לתקופה ארוכה יותר ואתם שוחרי אמנות, כדאי לרכוש כרטיס מוזיאונים התקף למשך שנה. הוא יעניק לכם גישה ליותר מ-400 מוזיאונים בכל זמן נתון. הכרטיס נמכר בכל מוזיאון ראשי. המחירים הם €59.90 למבוגר, €32.45 עד 18 (יוני 2022)

המאבק עם המים בהולנד

ההולנדים מפורסמים במאבק שלהם בים. כמעצמה ימית, הולנד חבה את עידן הזהב שלה של המאה-17 למים, ועד היום היא נשענת על הים לצורך סחר מודרני וחוות דגים, כפי שאפשר לראות בנמל המודרני המסיבי של רוטרדם. עם זאת, משום שרוב הולנד נמצאת מתחת לקו המים, המים גרמו להצפות נוראיות שהובילו להפסדים רבים במהלך הדורות.

ההולנדים עושים מאמצים להגן על אדמותיהם באמצעות סכרים כבר יותר מאלפיים שנה, כשהסכרים הראשונים תועדו במאה ה-12. שטפון ענקי שהתרחש ב-1287 יצר את הים הפנימי הגדול Zuiderzee המוכר היום כאייסלמיר (IJsselmeer). מאותה תקופה, התחילו ההולנדים בתהליך ארוך של השבחת קרקעות שאבדו בשל הצפות.

טחנות רוח ומערכות עצומות של סכרים נבנו כדי לשאוב את המים החוצה, ובהדרגה יצרו את ה"פולדרים" ההולנדיים האופיניים, קפלי קרקע שיובשו ממי הים. אחד מהפולדרים הללו הוא Beemster Polder וכשתבקרו בו, תראו גם כמה ביצורים של קווי ההגנה של אמסטרדם מהצפות.

לאחר השיטפון ההרסני של 1916, הולנד החלה להפעיל את Zuiderzee Works, יוזמה מסיבית שמטרתה לנטרל את עוצמת השטפונות אחת ולתלמיד. בשנות ה-1930, הסתיימה בנייתו של כביש אפסלאודייק (Afsluitdijk) המרשים, שהפך את הים הפנימי לאגם מים טריים הנקרא איסלמייר. מוזיאון Zuiderzee ב-Enkhuizen מוקדש למורשת התרבותית והפולקלור של האזור וכן להיסטוריה הימית של Zuiderzee.

שיטפון טראגי נוסף תקף את הולנד בשנת 1953 וגבה את חייהם של לפחות 1,836 איש במחוז זילנד (Zeeland) ובחלק הדרום-מערבי של דרום הולנד, וב-50 השנים שלאחר מכן, פרוייקט Delta Works  המפורסם החל כדי להגן על הולנד הדרום-מערבית משטפונות. אפשר להכיר את הפרוייקט במרכזי תיירות שונים, כשהמפורסם שבהם הוא פארק Neeltje Jans  ליד Oosterscheldekering.

החברה האמריקאית להנדסה אזרחית (The American Society of Civil Engineers) הכירה ב-  Zuiderzee Works  ו-Delta Works  יחד כאחד משבעת פלאי העולם המודרני.

מה לעשות בהולנד

אחת הפעילויות הפופולריות ביותר בהולנד בקרב המקומיים היא רכיבה על אופניים ומסיבה טובה – הולנד מכילה כ-22 אלף ק״מ המוקדשים לשבילי אופניים, ואלה חוצים את המדינה בזיג-זג ורבים מהם ממוספרים. קל להשיג מפה, לבחור מספר ולהתחיל לרכב! אזורי טבע יפים במיוחד כוללים את ״הלב הירוק״ (Groene Hart), הפארק הלאומי הואה פלואה (Hoge Veluwe National Park), דרום לימבורג (South Limburg) ו-Zaanstreek-Waterland. הרוחות יכולות להיות חזקות (בשל האדמה השטוחה) והחורפים יכולים להיות קרים וגשומים.

החוף ההולנדי נמתח לאורך של 1,245 ק״מ, עם הרבה חופים. פעילויות פופולריות כוללות שחייה ושיזוף, אבל אלה בד״כ שמורים לימי הקיץ החמים. צפו לצפיפות גדולה בסכווינגן (Scheveningen) כאשר הטמפרטורות עולות לרמות טרופיות.

חופים שקטים שמתאימים יותר למשפחות בהולנד כוללים את זנדוורט (Zandvoort), בלומנדאל (Bloemendaal), ברגן (Bergen) והאיים הפריזיים המערביים (West Frisian Islands).

ספורט מים הוא עוד פעילות שהמקומיים אוהבים. אפשר למצוא אגמים בכל מחוז, אבל האגמים הפריזיים (Frisian Lakes) הם אפשרות מצוינת, בעיקר במהלך ה- Sneekweek השנתי שמתחיל בעונת השיט. שיט בהולנד יכול (מבחינה חוקית) להיעשות ללא רישיון כל עוד האוניה אינה ארוכה מ-15 מ׳ או מהירה מ-20 קמ״ש. אזורים נוספים שעשירים באגמים כוללים את Wijdemeren, Kaag ו-Aalsmeer. רוב האגמים הללו מאוד שקטים ומאפשרים פעילויות כמו צניחת רחיפה ורפטינג.

מוסיקה בהולנד

להולנד יש היסטוריה ארוכה של מוסיקאים ומלחינים נהדרים וגם הווה מוזיקלי מפואר, כאשר מופעים חיים ברמה בינלאומית בסגנונות שונים מתקיימים ברחבי המדינה. התזמורת הסימפונית של אמסטרדם, The Royal Concertgebouw, נחשבת בעיני רבים לאחת הטובות, אם לא הטובה ביותר בעולם.

פסטיבלים ואירועים בהולנד

  • מדי שנתיים, קדחת הכדורגל – אליפות אירופה או המונדיאל – משתלטת על הולנד כאשר נבחרת הולנד בכדורגל מתמודדת על תואר חשוב, וההולנדים משוגעים על זה. בתקופות כאלה הרחובות מקושטים בדגלים כתומים, הצבע הלאומי של המדינה וצבע מדי נבחרת הולנד, ולא נדיר שלפחות 50% מהאוכלוסיה תצפה במשחק אם הוא חשוב. הרבה פעמים, בערים הגדולות יותר יתקינו מסכי טלוויזיה גדולים במקומות ציבוריים כמו על ה- Rembrandtplein באמסטרדם. גם בתי הקפה והברים מקרינים את המשחקים והם מקום פופולרי לצפייה.
  • בדרום הולנד (צפון ברבאנט, לימבורג ובטוונטה (Twente) וגם אובריסל, ובדרום גלדרלנד), חגיגות הקרנבל הקתולי נערכות מאז תקופה ימי הביניים. החגיגות נערכות בדיוק לפני תקופת ה-Lent שלפני חג הפסחא, בפברואר או מרץ. תהלוכות מתקיימות כמעט בכל עיר ביום ראשון ולפעמים ביום שני. התהלוכות יכולות להתקיים גם בערב, בד״כ ביום שבת, כאשר כל העגלות מוארות במאות אורות קטנים. בימי השבוע האחרים, אפשר למצוא הרבה פעילויות – מצביעת רחוב (stoepkrijten) ועד תחרויות שתיית בירה. הערים , 's-Hertogenbosch, ברדה (Breda) ומאסטריכט מומלצות לבילויי קרנבל בהולנד.
  • יום המלך ( Koningsdag, עד 2012 זה היה ׳יום המלכה׳) נערך מדי שנה ב-27 באפריל בכל רחבי הולנד (אלא אם זה יום ראשון ואז החג נערך ביום שבת שלפניו). כל כפר, עיירה ועיר מארגן שווקים חופשיים ומשחקים הולנדיים אותנטיים. בעידן המודרני, יום המלך בהולנד הפך ליום של פסטיבלים ומסיבות ומומלץ ללבוש כתום כי רוב ההולנדים מתהלכים ברחוב בצבע הלאומי שלהם. עיר שכדאי לבקר בה ביום הזה היא אמסטרדם, כי נערך בה אחד האירועים הגדולים ביותר של השנה. בערים גדולות רבות אחרות (במיוחד האג ואוטרכט), החגיגות מתחילות בערב של 26 באפריל. בהאג רוב החגיגות מתקיימות בערב שלפני.
  • Pinkpop. פסטיבל פופ שמתרחש על פני שלושה ימים מדי שנה עם החג הנוצרי פנטקוסט ( Pinksteren בהולנדית) בלנדגראף (Landgraaf), לימבורג.
  • לואולנדס (Lowlands). פסטיבל הפופ Popfestival – כל שבוע שני לפני האחרון באוגוסט ב- Biddinghuizen, פלבולנד (Flevoland).
  • Summercarnaval. תהלוכה גדולה במרכז רוטרדם. אחד האירועים הגדולים ביותר בהולנד.
  • פסטיבל הג׳אז של הים הצפוני (Northsea Jazz Festival). פסטיבל ג׳אז גדול שנערך בקיץ, באיצטדיון ברוטרדם. כ-1,800 מופעי ג׳אז, בלוז, פאנק, סול, היפ-הופ, מוסיקה לטינית ו-r&b  באירוע שמתרחש על פני שלושה ימים.
  • Vierdaagsefeesten. פסטיבל קייצי הנערך בניימיכן (Nijmegen) ונמשך שבעה ימים במהלך ה- Nijmeegse Vierdaagse שתמיד מתחיל ביום שלישי השלישי ביולי. החגיגות מתחילות כבר בסוף השבוע שלפני ויותר ממיליון איש משתתפים בו מדי שנה. במהלך הפסטיבל, יש חלק המוקדש לכל הלהקות ההולנדיות הגדולות במוסיקה אלטרנטיבית ורוק, או בפופ ודאנס אלקטרוני.
  • Sensation – (לשעבר 'Sensation White') הוא אחת המסיבות המוכרות ביותר בעולם. 40 אלף איש שכולם לבושים בלבן מתאספים כדי לשמוע מוסיקת האוס מדי ג׳ייז מובילים. הכרטיסים בד״כ אוזלים מהר. גרסאות בינלאומיות רבות מאורגנות כמה פעמים במהלך השנה ברחבי העולם, כשהקונצרט העיקרי נערך בארנת אמסטרדם (Amsterdam ArenA) כל קיץ. (בפעם האחרונה בהולנד בקיץ 2017, אבל הארגון עובד על אירוע חדש). Sensation Black (עם מוסיקת הארד רוק) נערכה באותו אולם אבל כיום הוא נערך בבלגיה.
  • Dance Valley. אחד מפסטיבלי הריקוד הגדולים ביותר, עם למעלה מ-40 אלף מבקרים. מדי שנה באמצע יולי בפארק  Spaarnwoude שליד נמל התעופה סכיפול. האירוע נערך לכבוד הקיץ ואפשר למצוא בו אוהלי קרקס, שבו כל קרקס בז׳אנר אחר של מוסיקת דאנס.
  • Mystery Land. מעל 50 אלף מבקרים. פסטיבל דאנס בנושא כוח פרחים (פלאוור פאוור). בשבוע האחרון של אוגוסט ליד נמל התעופה סכיפהול. רוב סוגי הדאנס, כולל אלקטרו. בנוסף, יש פעילויות כמו סדנאות ותיאטרון, שבד״כ לא נפוצות בפסטיבלי ריקודים.
  • Defqon.1. פסטיבל ריקוד המתרכז בסגנונות הריקוד ה״קשים״ יותר, כמו הארדסטייל והארדקור. הפסטיבל מתקיים בפלבולנד בד״כ באמצע יוני.י

קניות בהולנד

כסף הולנדי

המטבע של הולנד, כמו מדינות אירופאיות רבות אחרות, הוא היורו. היורו מחולק למאה סנט. כל השטרות נראים אותו דבר בכל המדינות בזמן שלמטבעות יש עיצוב סטנדרטי בצד אחד ועיצוב ספציפי למדינה בצד השני.

חנויות רבות בהולנד אינן מקבלות שטרות של 100, 200 ו-500 יורו בשל חשש מזיוף . ברוב המוסדות יש מדבקה או פוסטר בגודל A4 ליד הכניסה או הקופה המציין אילו שטרות לא מקבלים.

בחנויות רבות, בעיקר בסופרמרקטים, הקופה הרושמת נוהגת לעגל את הסכום למעלה או למטה ל-5 יורו סנט הקרובים ביותר לסכום הקנייה.

כרטיסי אשראי בהולנד

יש עלייה הולכת וגוברת בשימוש בכרטיסי אשראי בהולנד, בעיקר ויזה ומאסטרקארד ובאמריקן אקספרס במידה מסויימת, והשימוש כ״כ גבוה שיש מוסדות שכבר לא מקבלים מזומנים. ביעדים תיירותיים, תמצאו בד״כ שמקבלים כרטיסי אשראי, אבל מוסדות מסויימים עלולים לא לקבל כרטיסים זרים שאינם בינלאומיים או שהכרטיס עלול לא לפעול עם קורא הכרטיסים שלהם. כדאי לשאול קודם או לבדוק את הסמלים המופיעים ליד הכניסה.

חנויות לעיתים קרובות מציגות שלט עם הכיתוב "Pinnen ja graag", בהולנדית -״מקבלים כרטיסי אשראי בשמחה״. כרטיסי אשראי וכרטיסי חיוב הם גם הדרך היחידה לשלם על כרטיסי אוטובוסים או חשמלית על הרכב עצמו. מסיבות בטיחות, השימוש בכרטיסי אשראי בהולנד דורש יותר ויותר שימוש בסיסמה, אבל לעסקות קטנות, כל מה שצריך לעשות זה להחליק את הכרטיס על המכשיר.

מסופים אוטומטיים (כספומטים) זמינים במקומות רבים, בעיקר ליד אזורי קניות ואזורי בילויים. אפילו בכפרים תמצאו מסוף או שניים ליד הסופר המקומי. ההולנדים עצמם משתמשים בעיקר בכרטיסי החיוב Maestro ו V-pay שעבורם אפילו לחנויות הקטנות ולדוכני השוק יש בד״כ מכשיר.

טיפים בהולנד

החוק ההולנדי דורש שכל דמי השירות והמסים בבתי מלון, ברים ומסעדות בהולנד ייכללו במחירים. לכן, השארת טיפ אינה חובה, אך כמובן תמיד תתקבל בשמחה עבור שירות טוב, והדבר הופך ליותר ויותר נפוץ. בעיקר באזורי התיירות ובתי המלון הגדולים, השארת טיפ גדול יותר אינה בלתי שכיחה. הולנדים רבים משאירים יורו או שניים גם בברים ודיינרים רגילים – אלא אם כן השירות לא היה טוב. עבור שירות טוב במסעדה, השאירו חופשיים להשאיר מה שאתם מרגישים שמתאים. טיפ של 5-10% מהחשבון נחשב לנדיב.

קניות בהולנד

רוב החנויות בהולנד נפתחות עד 9-10 בבוקר ונסגרות בסביבות 18:00. סופרמרקטים בד״כ פתוחים בסביבות 8:30 בבוקר ונסגרים בין 20:00-22:00. באופן מסורתי, רוב החנויות סגורות בימי ראשון או שהן פתוחות רק מספר מסוים של ימי ראשון בשנה (הידועים כ-koopzondagen).

שינויי חקיקה אפשרו למועצות מקומיות בהולנד לבצע החלטות משלהן במספר ה-koopzondagen – ימי ראשון שבהם מותר לחנות להיות פתוחות. כתוצאה, רוב החנויות במרכזי הערים הגדולות עכשיו פתוחות כל יום ראשון, בד״כ משעת צהריים עד חמש או שש. מספר הולך וגובר של ערים קטנות יותר ובעיקר אלה המושכות אליהן תיירים, מאמצות גם הן את הטרנד. למרבה הצער, זה לא קיים בכל מקום רוב הערים הקטנות יותר מרשות לסופרמרקט אחד לפחות להיות פתוח מדי יום ראשון, וברובן הם פתוחים במשך כמות גדולה של ימי ראשון וחלק בכל יום ראשון. חנויות קטנות יותר סגורות בימי שני בבוקר או אפילו סגורות יום נוסף בשבוע.

הולנד היא מקום טוב לקניית פרחים. פקעות הפרחים האופייניים להולנד, מתאימות במיוחד לרכישה ולקיחה חזרה הביתה וניתן לקנות אותן בחנויות התיירים, בחנויות גן ובחנויות עשה-זאת-בעצמך בכל ימות השנה. קחו בחשבון שזמני השתילה תלויים בעונה ופקעות הצבעוני, הפרחים המזוהים ביותר עם הולנד, בד״כ זמינות מסוף החורף עד סוף הקיץ. אין בעיה להוציא את הפקעות מהולנד, אבל כעיקרון עליכם להצהיר עליהם במכס בכניסה לישראל.

הולנד מפורסמת גם בזכות קבקבי העץ שלה. היום, כמעט אף אחד, מלבד אולי כמה איכרים בכפרים וכמה דייגים בוולנדם (Volendam) ואורק (Urk) נועלים אותם. נעילת נעלי עץ בציבור מחוץ לאיזור הכפרים תעורר מבטים מהמקומיים. אם אתם מנסים אותן, נעלי העץ המפורסמות מפתיעות בנוחותן ומאוד שימושיות בכל סביבת כפר – מדובר למעשה על הנעלה מתאימה לכל סוג קרקע. קל לנעול אותן כדי לצאת להליכה בגינה, בשדה או בשביל עפר. זוהי יופי של מזכרת מטיול בהולנד – שקלו לרכוש זוג.

הימנעו מלרכוש "קלוגס" (נעלי עץ הולנדיות) בחנויות תיירותיות קיטשיות בנמל התעופה או באמסטרדם, אלא חפשו את המוכרים האותנטים שנמצאים בעיירות ובכפרים של אזורי הכפר. בפרובינציה הצפונית פריזלנד יש הרבה חנויות שמוכרות קבקבי עץ, ואלה בד״כ מעוטרים בצבעי הדגל הפריזי.

עלויות טיול בהולנד

הולנד נחשבת בד״כ למדינה יקרה. לינה ומסעדות בהולנד יקרות יותר מאשר במדינות שכנות, אבל נסיעה ברכבת, מוזיאונים ואטרקציות בהולנד נוטים להיות זולים יחסית. מחירי קמעונאות עבור הלבשה, מתנות וכו׳ דומים למחירי אירופה המערבית. מוצרי חשמל מעט יותר יקרים. דלק, טבק ואלכוהול יחסית יקרים בשל המס על מוצרים אלה. בחפיסות סיגריות רגילות יש רק 19 סיגריות.

תקשורת בהולנד

קוד המדינה של הולנד לחיוג בינלאומי הוא 31. הקידומת הבינלאומית לחיוג מהולנד לחו"ל היא 00. הרשת הסלולרית בהולנד היא GSM 900/1800. הרשתות הסלולריות מופעלים ע״י KPN, Vodafone  ו-T-Mobile. יש עוד חברות סלולר בהולנד שמשתמשות באחת משלוש הרשתות הללו. הרשתות הן באיכות גבוהה ומכסות כל פינה. אם אתם מביאים טלפון (GSM) נייד משלכם, כדי לבצע שיחות, בדקו את עמלות הנדידה כי הן משתנות במידה ניכרת בין חברה לחברה. קבלת שיחות בטלפון באמצעות סים הולנדי היא בחינם ברוב במקרים. עמלות נגבות אם אתם משתמשים בכרטיס סים מהארץ מאחר שהשיחה מועברת באופן תיאורטי דרך ישראל. כרטיס סים הולנדי, שעליו משלמים pay as you go יכול להיות אופציה יותר טובה או, אם אתם מתכננים טיול ארוך בהולנד, אולי אפילו לקנות חבילה של כרטיס וטלפון. מפעילים סללריים בהולנד שמתמחים במחירים מוזלים למדינות זרות כוללים את Lyca, Lebara, Ortel ו-Vectone.

כדי ליהנות משיחות בילנאומיות זולות מהולנד, תוכלו להשתמש בשירותים זולים כמו:

QazzaBelBazaarpennyphone , SlimCall,

telegoedkoopbeldewereldteleknaller.

שירותי חיוג מסוג Dial-around  זמינים באופן ישיר מכל קו נייח בהולנד ואין צורך בחוזה או ברישום. רוב השירותים הללו מציעים חיוג לארה״ב, קנדה, מערב אירופה ומדינות רבות אחרות במחיר של שיחה מקומית, כך שתוכלו לחסוך על ההוצאות הטלפוניות שלכם בקלות. הם גם פועלים מטלפונים ציבוריים.

יש מספר קטן של טלפונים ציבוריים שעדיין נשארו פעילים בהולנד. אפשר למצוא אותם בעיקר בתחנות הרכבת. טלפונים של Telfort מקבלים מטבעות, בזמן שטלפונים מסוג KPN מקבלים רק כרטיסי חיוג ששולמו מראש או כרטיסי אשראי. כמה טלפונים ציבוריים חדשים שמקבלים מטבעות הותקנו לאחרונה. התעריפים (ליחידה או זמן שיחה) שונים ממקומות ציבוריים לגמרי (כמו בניין העירייה) למקומות שנחשבים ציבוריים אך יותר פרטיים (כמו סופרמרקט פרטי).

מספרי 0800 הם מספרי חיוג בחינם, בזמן שמספרי 09xx גובים תעריפי פרימיום לדקה. טלפונים ניידים בהולנד מקבלים מספרים בקידומת 06 ושיחות לטלפונים ניידים הם בחיוב גבוה יותר לכל דקת שיחה. לצורך מציאת מספרי טלפון בהולנד אפשר להתקשר ל-1888 או 1850 (כמו 144 בישראל).

תעריפי שיחות סלולריות בהולנד משתנים ממפעיל למפעיל, אבל הם בד״כ די גבוהים ויותר מיורו לשיחה, ויש גם עמלות משניות. בירורי מספרי טלפון בינלאומיים הם דרך טלפון 09008418 (שני עד שישי 8:00-20:00, 0.90 יורו לדקה). אפשר למצוא מספרי טלפון גם באינטרנט בחינם, ב-Telefoonboek.nlDe Telefoongids.nl

גישה לאינטרנט בהולנד

למעט מספר ספקים זולים, כל חברות המובייל בהולנד תומכות באינטרנט סלולרי. GPRS. KPN, Vodafone  ו-T-Mobile מציעות שירותי UMTS (ו-HSDPA) בכל חלקי הולנד כמעט, עם כיסוי כמעט מלא של 4G לרוב הספקים. כרטיסי סים הולנדיים זמינים גם עם גישה ניידת לאינטרנט, כשהעלות היא בדכ מ-10 יורו ל-1GB ותוקף של חודש. משתמשים עם סלולרי ממדינות האיחוד האירופי יכולים להשתמש בנתונים שלהם בהולנד ללא עלות נוספת.

קפה אינטרנט – אלה הולכים ומתמעטים בעידן הסמארטפון, אבל עדיין ניתן למצוא אותם בערים גדולות ויש בהם גם דלפקים לשיחות בינלאומיות. ספריות עירוניות רבות מספקות גישה לאינטרנט, בד״כ בתשלום. גישה לאינטרנט באמצעות Wi-Fi נפוצה מאוד וזהו בד״כ שירות חינם בפאבים, מסעדות ובאטרקציות רבות.

בבתי מלון בהולנד, המצב שונה, עם שירות אינטרנט אלחוטי חינם בחלקם ומחירים גבוהים באחרים. Wi-Fi חינם מוצע בתחנות הרכבת הגדולות יותר ובמספר הולך וגובר של רכבות NS העירוניות, ברכבות המקומיות של כמה ממפעילים אחרים ובאוטובוסים מחוזיים שונים, ובנמל התעופה סכיפהול יש שירות WI FI בלתי מוגבל וכן מחירים טובים יותר לזמן ארוך יותר.

אוכל בהולנד

המטבח ההולנדי

ההולנדים לא ידועים במיוחד במטבח שלהם מאחר שהוא די פשוט. ארוחה הולנדית טיפוסית כוללת בשרים, תפו״א וירק כלשהו בצד. תרבות האוכל של הולנד מתוארת על ידי הצרפתים או האיטלקים כ״כפרית" או "גסה״ בד"כ, שופעת בפחמימות ושומנים ומספקת את צרכי התזונה של עובדי אדמה, והמטבח ההולנדי לא עבר הרבה שינויים במהלך ההיסטוריה. המנה הלאומית של הולנד היא ה- stamppot שהיא מחית תפו״א עם אחד או כמה סוגי ירקות. הסוג המוגש עם אנדיב ובייקון נחשב המסורתי ביותר. Hutspot היא מנה המורכבת מגזר ובצל.

המטבח ההולנדי משתנה מאוד מאזור לאזור. המטבח של מערב הולנד ידוע במאכלי חלב שכוללים גבינות ידועות כמו גאודה, אדם, לירדאמר (Leerdammer) ובימסטר (Beemster). כמדינה השוכנת על החוף, תרבות מאכלי הים של הולנד מיוצגת בעיקר ע״י הרינג נא (haring), שמוגש בד״כ עם בצל קצוץ ולפעמים בתוך לחמניה (broodje haring). המטבח של צפון מזרח הולנד נוטה לבשרים בשל מחסור בחקלאות באזור זה: Metworst – נקניקיה יבשה, מתאפיינת בטעם חזק במיוחד ו- Gelderse rookworst – נקניקיה מעושנת, הפכו למאכלים פופולרים בהולנד כולה והם מוגשים עם stamppot.

המטבח של דרום הולנד מושפע מבחינה היסטורית מדוכסי בורגונדי ששלטו בלואולנדס (״המדינות התחתונות״) בימי הביניים והיו ידועים באורח החיים המפואר והסעודות הססגוניות שלהם. לכן, המטבח הדרום הולנדי ידוע במאפים עשירים, מרקים, נזידים ומנות ירקות. זהו האזור היחיד בהולנד שפיתח מעדנים שמהווים את הבסיס של התפריט ברוב המסעדות ההולנדיות המסורתיות. מנות עיקריות טיפוסיות כוללות biefstukvarkenshaas ו-ossenhaas, שהם חלקי בשר איכותיים של חזיר או בקר.

ההולנדים בד״כ לא מתגאים במטבח שלהם, אבל הם משבחים את המאכלים הייחודיים והקינוחים הטעימים שלהם. פנקייקס הולנדים (pannenkoeken) מתוקים (zoet) או מלוחים (hartig) מגיעים בטעמים שונים, כמו תפוחים, סירופ, גבינה ובייקון. Poffertjes הם פנקייקס קטנים ותפוחים שמגיעים עם חמאה ואבקת סוכר. שני אלה מוגשים במסעדות שמוקדשות לכך. עוד קינוח הולנדי ידוע הוא ואפל סירופ (stroopwafels) מורכב משתי שכבות דקות עם סירופ ביניהן. אלה מוכנים מדי יום ברוב שווקי הרחוב ובדוכנים מיוחדים.

כריכים נאכלים כארוחת בוקר או צהריים. פירורי שוקולד (hagelslag) על פרוסות לחם עם חמאה הם דרך פופולרית להתחיל את היום בהולנד. למרות שהרגלי האכילה משתנים, לחמניה פשוטה עם חמאה ופרוסת גבינה או האם עדיין נחשבים לארוחת צהריים טיפוסית של רוב ההולנדים. מאחר שלא נהוג כ״כ לאכול מנות חמות לארוחת צהריים, מסעדות רבות מציעות תפריט מוגבל בזמן הצהריים. בעיירות הקטנות יותר שמחוץ לאזורי התיירות, תוכלו אולי אפילו למצוא מסעדות שסגורות בשעות הצהריים. שימו לב לחמאת בוטנים הולנדית – היא שונה מאוד מזו שאנו מכירים.

חלק מהמסורות הקשורות באוכל בהולנד הן ע״פ עונה. מרק אפונה (erwtensoep) הוא מנה חורפית העשויה מאפונה ירוקה ונקניקיה מעושנת. זוהי מנה דשנה ולרוב נהוג לאכול אותה אחרי החלקה על הקרח. Oliebollen הן כופתאות הולנדיות מסורתיות שאוכלים בערב השנה האזרחית החדשה. Asperges flamandes  הוא תבשיל אספרגוס לבנים עם רוטב הולנדייז, ביצים קשות מפוררות ותפוחי אדמה מבושלים. הוא נאכל בד״כ רק בין האביב לקיץ.

מסעדות בהולנד

המסעדות בהולנד מגישות אוכל באיכות טובה והן יחסית יקרות בהשוואה למדינות שכנות. משקאות וקינוחים נוטים להיות יקרים מאחר שהרווחים של מסעדות בהולנד בד״כ מגיעים ממכירתם. דמי שירות ומיסים כלולים במחירים בתפריט. לא חובה להשאיר טיפ וטיפ בהולנד נחשב כאות כבוד ולא כדרך להשלים משכורת מינימום. במקרה שאתם כן רוצים להשאיר טיפ, עגלו את המחיר של שטרות קטנים ו-5-10% הוא טיפ נפוץ לסכומים גדולים יותר. טיפ של 10% בד״כ נחשב למאוד נדיב, בעיקר בחשבון של מסעדה. יציאה למסעדה בהולנד נחשבת לאירוע מיוחד עם חברים או משפחה ולא לדרך מהירה לאכול ולכן ההולנדים מבלים כמה שעות בסעודה. העישון אסור בכל המסעדות, בתי הקפה, הבארים, אוהלי הפסטיבלים ומועדוני הלילה. מותר לעשן רק מחוץ למבנה או במקומות שמיועדים לכך ושבהם עובדים לא רשאים להגיש. סגל המסעדות בהולנד יכול להיכנס לחדרי העישון רק במקרה חירום.

האוכל ההולנדי לא מאוד ידוע בטיבו, כך שרוב המסעדות בהולנד מתמחות במטבחים זרים ובערים הגדולות יש מגוון רחב – המטבח המזרח-תיכוני זמין בכל מקום, גם בערים הקטנות ונמכר בזול. מנות פופולריות הן שווארמה (shoarma), lahmacun ( ופלאפל. בגלל הקשרים הקולוניאלים עם אינדונזיה לשעבר, ברוב הערים הקטנות והבינוניות יש גם מסעדות סיניות-אינדונזיות. בד״כ תקבלו במסעדות כאלו הרבה אוכל במעט כסף. אל תצפו למטבח סיני או אינדונזי אותנטי מאחר שהאוכל השתנה כדי להתאים לטעם של ההולנדים. מנות טיפוסיות הן אורז מטוגן (nasi goreng), בקמי מטוגן (bami goreng) וקרקרי סרטנים (kroepoek). אחד המאכלים המומלצים הוא ה rijsttafel  ההולנדי-אינדונזי – שילוב של מנות קטנות רבות מאיי הודו המזרחית. ברוב המסעדות האלה יש אזור ישיבה ודלפק נפרד לטייק אוויי עם מחירים זולים יותר. ברוב הערים הגדולות יותר יש גם מסעדות אינדונזיות וסיניות אותנטיות.

תמצאו בהולנד גם מסעדות ארגנטינאיות, צרפתיות, איטלקיות, יפניות, ספרדיות, סורינמיות ותאילנדיות. רוב המסעדות מגישות לפחות מנה צמחונית אחת, ובמקרים אחרים, אפשר לבקש שיכינו לכם מנה מיוחדת.

מזנונים וקפיטריות בהולנד – Snackbars

במרכזי הערים בהולנד, ליד תחנות התחבורה הציבורית או אפילו ברובעים שקטים יותר, תוכלו למצוא את הסנאק בר, שלפעמים נקרא קפיטריה. הסנאק ברס האלה הם בד״כ ההיפך מבישול שף, אבל הסנאקס נחשבים טיפוסיים להולנד והדבר שההולנדים שעזבו את מדינתם הכי מתגעגעים אליו . רשתות קפיטריות פופולריות מציבות מכונות אוטומטיות ליד החנות (automatiek), שם ביורו או שניים תוכלו לרכוש מאכל לבחירתכם.

החטיף הפופולרי ביותר בהולנד הוא צ׳יפס המוכר כ- patat ברוב המדינה וכ-friet בדרום. הדרך הנפוצה להזמין צ'יפס בהולנד היא עם מיונז (patat met), אך המיונז בהולנד שונה מזה שמוצאים במדינות אחרות. הוא קשה יותר, מתוק יותר ומכיל פחות שומן, אבל לא בריא יותר. אופציות אחרות הן קטשופ רגיל, קטשופ קארי (שדומה יותר לקטשופ רגיל ולא בטעם קארי), רוטב בוטנים אינדונזי (satésaus), בצל טרי חתוך (uitjes), speciaal  (מיונז, קטשופ קארי ובצל חתוך) ו- oorlog (״מלחמה״, שילוב של מיונז, רוטב בוטנים ובצל).

יש עוד מאכלים מטוגנים בסנאק ברס שנחשבים לאוכל טיפוסי של הולנד – קרוקט (croquette (kroket)) הוא רול קריספי עם ראגו. הוא מוגש עם חרדל ואפשר להזמין אותו על לחם. באמסטרדם הקרוקטים של Van Dobben  ו- Kwekkeboom מפורסמים. לשתי החברות יש קפיטריה ליד Rembrandtplein. פריקנדל (frikandel) הוא נקניקיה ארוכה ללא עור בצבע כהה, דומה לנקניקיה מבשר קצוץ. אפשר להזמין אותה על לחם או כ- speciaal  (עם מיונז, קטשופ קארי ובצל חתוך). berenklauw (״טלף דוב״) או berenhap (״חטיף דוב״) הוא כדור בשר חתוך עם טבעות בצל מטוגנות על שיפוד עץ שמוגש לעתים קרובות עם רוטב בוטנים. לבסוף, kaassoufflé הוא מאכל גבינה פופולרי בקרב צמחוניים ואפשר גם אותו להגיש על לחם.

משקאות בהולנד

קפה ותה

הולנדים הם בין שותי הקפה הגדולים ביותר בעולם, ושתיית ספל אחד היא בגדר חובה כמעט כאשר הולכים לבקר אותם. אחת השאלות הראשונות שתישאלו כשתגיעו לבית של מישהו היא Koffie?

באופן מסורתי, קפה בהולנד מוגש בספלים קטנים (חצי ספל) עם עוגייה אחת. עם זאת, במיקרים מסויימים יוצע לאורחים גם סוג של מאפה דמוי פאי כמו tompouceLimburgse vlaai  או פרוסת פאי תפוחים בסגנון הולנדי.

קפה הולנדי הוא די חזק וכבד. אם אתם מזמינים koffie verkeerd  (״קפה טעות״) תקבלו ספל של חצי חלב חצי קפה, בדומה ללאטה.

התה השחור ההולנדי מגיע בטעמים שונים, מרגיל ועד תה פירות. תה עם חלב לא מוגש בד"כ בהולנד (רק לילדים).

קקאו חם עם קצפת בחורף הוא משקה מסורתי בהולנד. בקיץ, אפשר להזמין אותו בברים מסויימים, אבל לפעמים הם עשויים מאבקה במקום שוקולד אמיתי ואין להם טעם כ״כ טוב.

משקאות אלכוהוליים בהולנד

גיל השתייה המותר בהולנד הוא 18 לכל המשקאות האלכוהוליים. בעבר היה הבדל בין משקאות משכרים קלים וחזקים, כאשר לבני נוער בני 16 היה מותר לצרוך משקאות אלכוהוליים קלים (עד 15%), אבל זה כבר לא כך.

להולנדים יש תרבות בירה מאוד חזקה. הייניקן הוא אחת הבירות המפורסמות ביותר בעולם, אבל היא רק אחת מסוגי הבירות שיש להולנד להציע. תוכלו להשיג סוגים שונים של בירה בהולנד – מבירה לבנה ועד כהה. סוגי בירה פופולריים בהולנד הם היינקן, גרולש, ברנד, בוואריה, אמסטל וכו׳. יש הבדל אזורי מסויים בין הבירות – היינקן ואמסטל פופולריות בפרובינציות המערביות, בוואריה או דומלש באיזור רבאנט (Brabant), ברנד בלימבורג (Limburg) וגרולש בגלדרלנד (Gelderland) ואובריסל (Overijssel). רוב מבשלות הבירה היום מייצרות גם זן בלתי אלכוהולי של הבירות שלהם.

בנוסף ללאגרים הרגילים, נסו את בירת החיטה ההולנדית (witbier) שמתובלת בערבוב של תבליני gruit ויש לה טעם שונה מזני הפילסנר המוכרים. בירות חיטה בטעם פירותי גם פופולךיות בהולנד. בירות כהות מיוצרות במנזרי דרום הולנד (ברבנט ולימבורג). מבשלות הבירה המסורתיות האלה הן אטרקציות תיירותיות מצויינות לאוהבי בירה, וגם חנויות הבירה ומבשלות המיקרו באמסטרדם.

משקאות הביטר (Bitters) פופולריים בחורף בהולנד. ג׳ין הולנדי (jenever או genever) הוא המשקה שקדם לג׳ין אנגלי. הוא זמין בשני סוגים: oude (ישן) ו-jonge (צעיר), אך שימו לב שאין להם קשר עם תקופת ההתיישנות – אלא לסגנון הזיקוק. ה- oude המסורתי יותר מתוק יותר ובעל גוון צהוב, בזמן שה- jonge בהיר יותר, יבש יותר ודומה לג׳ין אנגלי.

Beerenburg מיוצר ע״י הוספת עשבי תיבול ל- jenever. אחוז האלכוהול שלו הוא בערך 30%. מקור הבירנבורג המקורי יוצר באמצע המאה ה-19 ע״י שילוב סודי של תבלינים של סוחר התבלינים הנדריק בירנבורג מאמסטרדם. למרות שהוא ״הומצא״ באמסטרדם, הוא נחשב לפריזיאני טיפוסי. רוב האזורים האחרים מייצרים את הזנים המקומיים והפחות מוכרים שלהם של ביטרים. משקה ביטר תפוזים (Oranjebitter) שותים רק ב״יום המלך״ (Koningsdag).

חיי הלילה בהולנד

חיי הלילה בהולנד מאוד מגוונים. אמסטרדם ידועה בברים השכונתיים שלה. לרוטרדם יש מוניטין של עיר קלאבים וגרוניגן, ליידן ואוטרכט הן ערים עם סצנה סטונדטיאלית אקטיבית. הברים משרתים מגוון רחב של סוגי מוסיקה, אבל דאנס הוא הסגנון המוביל במועדוני הלילה בהולנד. הכניסה לברים מותרת באופן חוקי מגיל 16, אבל לברים ולמועדונים רבים יש מדיניות מחמירה יותר והם לא מרשים למי שמתחת לגיל 18 או 21 להיכנס.

הולנד מוכרת בעל העולם בשל המדיניות הפתוחה שלה בנושא סמים. בזמן שסמים אינם חוקיים מבחינה טכנית בגלל אמנות בינלאומיות, השימוש האישי בסמים קלים  נמצא בפיקוח של משרד המשפטים תחת למדיניות רשמית של gedogen שמשמעותה המילולית היא ״לקבל״ או ״לסבול״. מבחינה משפטית, זוהי גישה של אי -תביעה על הבסיס שכל פעולת אכיפה שתינקט תהיה כ״כ לא סדירה עד כדי כך שהיא תוביל לתביעה סלקטיבית.

מותר לקנות ולעשן מנות קטנות של 5 גרם או פחות של קנאביס או חשיש בהולנד. כדי לקנות קנאביס בהולנד עליך להיות בן 18 או יותר ולקנות אותו באחד מהקופישופס בערים הגדולות יותר בהולנד. קופישופס בהולנד אינם רשאים למכור אלכוהול וקטינים (מתחת לגיל 18) לא מורשים להיכנס פנימה. אסור לקופישופס לפרסם מכירת סמים, כך שרבים מהם משתמשים בצבעי רסטפרי אדום-צהוב-ירוק כדי לרמוז על המוצרים הקיימים בפנים, בזמן שאחרים דיסקרטיים יותר ולפעמים כמעט חבויים.

פטריות הזייה, שהיו פעם חוקיות בהולנד, עכשיו אסורות מבחינה רשמית. עם זאת, פטריות טראפלס המכילים את אותה כמות אקטיבית של מרכיבים הזייתיים כמו פטריות הזייה, עדיין נסבלות ונמכרות בכמה חנויות ראשיות באמסטרדם.

זנות בהולנד אינה נחשבת לפשע, אך רק עבור אותן זונות הרשומות בבית בושת מורשה ("החלונות האדומים"). סקס בטוח ושימוש בקונדומים הם נוהג מחייב. בלתי חוקי עבור עובדות מין בהולנד לשדל לקוחות ברחוב. זנות הכי נפוצה בבירה אמסטרדם, המוכרת בשל רובע האורות האדומים, שהמון תיירים מבקרים בו, אפילו רק בתור טיול להתרשמות מהרובע התוסס. באזורים הכפריים יותר בהולנד, זנות כמעט לא קיימת.

לינה בהולנד

יש מגוון רחב של אמצעי לינה בהולנד והוא בד"כ מרוכז ביעדי התיירות הגדולים. אלה כוללים אזורים המפורסמים בשל התיירות המקומית שלהם כגון Veluwe ו-Zuid-Limburg.

קמפינג בהולנד

אתרי קמפינג נמצאים בכל מקום בהולנד וקרובים לרוב הערים הגדולות. חוץ מבעונת התיירות העיקרית (יולי עד ספטמבר), יש בד״כ מקום זמין גם בלי הזמנה מראש ורוב אתרי הקמפינג דואגים לאזור קטן לאוהלי תרמילאים לאורך כל השנה. לקרוואנים או אוהלים משפחתיים, מומלץ להזמין מקום מראש, בעיקר בקיץ. באזורי תיירות פופולריים כמו על החוף, באיים הפריזיים המערביים (West Frisian Islands), ב Zuid-Limburg ובפלואה (Veluwe), אתרי קמפינג ברמה גבוהה עם המון מתקנים ואמצעי בידור נמצאים בכל מקום. באזורי הכפר, קיימים אתרי קמפינג קטנים יותר ליד החוות ואלה מאוד פופולריים. כדי לחוות נופים טבעיים טהורים בצורה מאוד מוחשית, נסו את ה-natuurkampeerterreinen (שטחים המיועדים למחנאות טבע). בחלק מהמקומות אפשר לקנות מצרכים.

מתקני שירותים ומקלחת משתנים בהתאם לאתר, אבל הם מצויינים ברוב האתרים. באתרים מסויימים השימוש במים חמים אינו כלול, וצריך לשלם בנפרד כדי להתקלח במים חמים. מומלץ לשאול מראש. גם בלי אוהל, תוכלו ללון במחנה קמפינג. באתרים רבים יש בקתות הנקראות trekkershut.

שימו לב: אסור ללון בטבע באזורים שאינם מיועדים לכך והאכיפה חמורה. אבל במקומות מסויימים יש מחנאות ליד עמודי מחנאות (Paalcamping) התקועים באדמה ומותר ללון שם למשך לילה.

בתי מלון בהולנד

הולנד מלאה בבתי מלון, בעיקר בפרובינציית הולנד (Holland) עצמה והם יחסית לא יקרים בהשוואה למדינות אחרות במערב אירופה. תוכלו אולי למצוא בית מלון סביר בסטנדרטים בינלאומיים במחיר 50 יורו או פחות ללילה. בזכות אופציות טובות של תחבורה ציבורית, סביר מאוד ללון מחוץ למרכז העיר, או אפילו מחוץ לעיר, כדי לחסוך.

יש בתי מלון עצמאיים שפרוסים בכל הולנד, ובמקביל יש גם הרבה רשתות בינלאומיות ומקומיות של בתי מלון.

המקלחות בבתי מלון בהולנד שונות במקצת מהסגנון האמריקאי. הסבון הוא תמיד סבון נוזלי, ומטליות פנים בד"כ לא זמינות, אבל אפשר לרכוש כפפות רחצה בחנויות. באמבטיות בסגנון האירופאי הרבה פעמים אין שוליים על רצפת המקלחת, ולכן המים מגיעים לרצפה של שאר החדר. (היו מוכנים לנגב את הרצפה עם מגבת אם מישהו צריך להשתמש בשירותים מייד). ראשי המקלחת בד״כ ידניים, על צינור גמיש, ויש ברזים שונים לטמפרטורה ולעוצמה.

בד אנד ברקפסט

יש מגוון גדול של בתי לינה מסוג בד אנד ברקפסט בהולנד בערים הגדולות, אבל יש גם הרבה בעיירות ובכפרים הקטנים יותר. המחירים הם בד״כ בין 40-100 יורו, בהתאם למספר האורחים והעונה. אלה לא תמיד מציעים את השירותים שתמצאו בבתי מלון גדולים, אבל השירות בד״כ לבבי ואישי. כמו כן, תמצאו הרבה מקומות לינה מסוג בד אנד ברפקסט לאורך שבילי הטרקים והאופניים.

מקומות לינה זולים בהולנד

בהולנד, גם מקומות חסכוניים נחשבים ליקרים יחסית. מקומות לינה חסכוניים בהולנד מתחילים מ-20 יורו לאדם. הביקוש משפיע על המחיר, בעיקר באמסטרדם.

יש הוסטלים הולנדים לצעירים, אבל הם לא כ״כ נפוצים. כמו כן, בד"כ לא תמצאו בהם מטבח לאורחים, כך שתצטרכו לאכול מה שבתפריט או לאכול בחוץ. מלבד ההוסטלים ההולנדיים הרשמיים, יש המון הוסטלים שפזורים ברחבי המדינה. רבים מהם פועלים ע״פ תקנות עבור מטיילים שגילם פחות מ-18. במקרים מסויימים, מטיילים צריכים להיות מלווים במבוגר, ובמקומות אחרים אי אפשר להזמין מיטות בחדרים משותפים. בדקו קודם עם ההוסטל. מצעים לרוב כלולים במחיר, אבל השימוש במגבות בד״כ כרוך בתשלום נוסף.

באזורי טבע בהולנד, אפשר לחוות את הנוף המקומי במה שנקרא Natuurvriendenhuizen (״חברים של בתי הטבע״). מתקנים אלה נמצאים בין ההוסטלים ובתי המלון הרגילים ומיועדים לרוכבי אופניים ותרמילאים, כולל קבוצות. מתנדבים ומטיילים מנהלים אותם, ויש בהם מטבח וסלון משותפים.

שכירות לטווח קצר קיימת בערים, אבל זה עלול להיות לא חוקי בחלק מהמיקרים. רוב דירות האיירבינאנבי בהולנד מפרסמות מינימום 3 לילות שהייה,.תהליך ההזמנה והצ׳ק-אין בד״כ לא זהה לזה שבמלון, כאשר ההבדל הגדול ביותר הוא שרובן דורשות פיקדון של כרטיס אשראי ואת היתרה במזומנים בהגעה. אם אינכם מתניידים באופניים או ברגל, יש רשימה של 3,600 כתובות של בתים פרטיים בהולנד המציעים בד אנד ברקפסט במחיר של לא יותר מ-18.50 יורו לאדם ללילה, אחרי מחיר מנוי של 8 יורו. השירות נקרא Vrienden op de fiets.

בתים להשכרה בזמן חופשה בהולנד (בונגלוס)

בתים להשכרה לחופשה (ידועים בהולנד כבונגלוס) פופולריים בהולנד, בעיקר באזורי הכפר. הבתים הקטנים הללו מגיעים במגוון רחב – מבתים פשוטים ועד יוקרתיים, במקומות פרטיים או כחלק מפארק גדול שמכיל בתים זהים רבים, והם יכולים להיות בבעלות אישית או בניהול של חברה. ל- Traversiaיש את האוסף הגדול ביותר של בתי נופש להשכרה בהולנד מבעלים הולנדים. רשתות גדולות של פארקים עם בתי נופש להשכרה הן Center ParksLandal Greenparks, ו-TopParken. אופציות פרטיות יכולות אמנם להקנות מימד יותר אותנטי (למשל בקתות העץ בדרום לימבורג), אבל פארקים מציעים שירותים נוספים, כמו מסעדות ובריכות. ברוב המקרים, יש צורך להזמין לפחות סוף שבוע אחד. הם לא מאוד זולים, אבל יש בהם מטבח כך שתוכלו לחסוך בכך שתכינו ארוחות בעצמכם.

ביטחון בהולנד

פשע בהולנד

הולנד נחשבת בד״כ למדינה בטוחה, אבל כדאי להיות עירניים באמסטרדם, רוטרדם, האג וערים גדולות אחרות המלאות בכייסים וגונבי אופניים. פשעים אלימים נדירים בהולנד. בערים הגדולות יותר, פרברים מסויימים, שכונות מהגרים ועוני בעיקר, נחשבים ללא בטוחים בלילה.

למשטרה, אמבולנס ומכבי אש בהולנד יש מס׳ חירום משותף: 112. משטרת הולנד מאורגנת בעשרה אזורי משטרה. תיירים בד״כ יתמודדו עם המשטרה האזורית. כוחות מיוחדים, כמו משטרת הרכבות ומשטרת הכבישים המהירים בכבישים הראשיים הם כוח ארצי נפרד (משטרת הכבישים המהירים היא KLPD – Korps Landelijke Politie Diensten ומשטרת המסילות היא spoorwegpolitie). כאשר אתם מחייגים 112, אם אתם יכולים, ציינו איזה שירות חירום אתם צריכים.

פקחי גבולות ואבטחה בנמל ובשדה התעופה הם תחת פיקוד כוחות המשטרה, Marechaussee. זהו שירות עצמאי של הצבא ההולנדי. (בדומה למג"ב)

ברוב הערים בהולנד, יש שירותים מוניציפליים (stadswacht או stadstoezicht) של פקחים שיש להם כמה מטלות משטרתיות כמו דוחות חנייה או קנסות על השלכת פסולת. בד״כ הם לובשים מדי משטרה אך הסמכות שלהם מוגבל ת כמו פקחי עירייה ואסור להם למשל לשאת נשק.

הרשת האירופאית נגד גזענות (The European Network against Racism), ארגון בינלאומי הנתמך בידי המועצה האירופית, דיווחה שבהולנד, מחצית מהמהגרים הטורקים התלוננו על אפלייה על רקע גזעני. אותו דיווח מצביע על ״גידול דרמטי באיסלמופוביה״ הזהה לרמת האנטישמיות. עם זאת, סוגיות כאלה נוגעות לתושבים ולא לתיירים בהולנד – אם אתם מתכננים טיול בהולנד אתם לא צריכים לדאוג ברצינות מהנושא הזה, לא משנה איך אתם נראים.

סמים בהולנד

קנאביס אולי חוקי בהולנד, אבל יש כמה סיכונים קטנים שקשורים בצריכתו, הראשון ביניהם הוא התקפי חרדה אצל משתמשים לא מנוסים. כדאי לצרוך קנאביס באווירה רגועה, למשל בקופישופ עם אנשים שאתם מרגישים עימם נוח. הקנאביס שמוכרים בהולנד הרבה פעמים יותר חזק מאשר במקומות אחרים – שיו לב לכך ואל תנסו להתחיל מהזנים שמסומנים כחזקים יותר. היזהרו במיוחד ממאפים הכוללים קנאביס (כמו space cakes) כי הם משפיעים באיחור ולכן קל לאכול יותר מדי בטעות. בנוסף, יש גם חנויות שמוכרות עוגות כאלה במרמה והן אינן מכילות שום קנאביס. המתינו לפחות שעה אחת לאחר שאתם אוכלים עוגת קנאביס לפני שתנסו עוד אחת.

חל איסור לנהוג בהולנד בזמן שאתם תחת השפעת סמים, וזה כולל סמים קלים שהם חוקיים. קניית סמים קלים מדילרים ברחוב היא תמיד בלתי חוקית. רכישה של סמים קשים יותר כמו אקסטזי, קוקאין או פטריות מעובדות/מיובשות עדיין פלילית ונאכפת ע"י המשטרה. עם זאת, אנשים שנתפסים עם כמויות קטנות של סמים לא חוקיים לשימוש אישי לא יועמדו לדין.

צריכה של כל סוג של סם חוקית גם אם האחזקה שלו לא חוקית. אם רואים אתכם צורכים סמים, אתם יכולים מבחינה תיאורטית להיעצר בשל אחזקה, אבל לא בשל שימוש. יש לזה אפקט אחד חשוב. אל תהססו לבקש עזרה רפואית אם אתם סובלים מהשפעה רעה כתוצאה משימוש ויידעו את שירותי החירום מייד בנוגע לסוג הסם שצרכתם, הם לא יודיעו למשטרה, מטרתם היחידה היא לעזור לכם.

במסיבות מסויימות, יש ״דלפק בדיקת סמים״ שבו תוכלו לבדוק את הסמים (הסינתטיים) שלכם. הסיבה המרכזית לכך היא שכדורים רבים מכילים כימיקלים מזיקים מלבד המרכיבים המפורסמים. למשל, כדורי אקסטזי (MDMA) יכולים להכיל גם ספיד (אמפיטמינים). כדורים מסויימים לא מכילים MDMA בכלל.

ישנם סיכונים משמעותיים הקשורים בשימוש בסמים:

בזמן שניתן לרכוש מריחואנה בהולנד בקופישופס, אסור למכור בהולנד סמים מסוכנים כמו קוקאין והרואין, וגם סמים סינתטים כמו אקסטזי עדיין לא חוקיים. אם אתם קונים בהולנד סמים קשים כאלה הם כנראה יהיו מזוהמים באופן מסויים, בעיקר אם הן נרכשות ברחוב.

היזהרו מאוד משילוב של אלכוהול ומריחואנה. אל תצרכו אלכוהול בפעמים הראשונות שאתם מעשנים קנאביס. בירה אחת אחרי שעישנתם קנאביס יכולה להרגיש כמו עשר בירות. אלכוהול ומריחואנה מעצימים זה את זה. מעט אלכוהול יכול לגרום לכם להרגיש את האפקט של המריחואנה בעוצמה גבוהה, אבל מעט יותר יכול לגרום לסחרחורות ו/או בחילה.

כעם, רוב ההולנדים דווקא מסתייגים מהשימוש בסמים ולפעמים אפילו פוחדים ממנו.

זנות בהולנד

זנות בהולנד מעוגנת בחוק כל עוד היא מרצון ובין מבוגרים. הגיל המינימלי לעבודות מין בהולנד הוא 18. ניצול עובדי מין או העסקתם בתעשייה בניגוד לרצונם נחשב לפשע.

זנות רחוב אסורה ברוב הרשויות המקומיות, אם כי הערים אוטרכט, ארנהם, כרונינגן, הרלן, ניימכן ואיינדהובן מתירות זאת במתחמים ספציפיים, הנקראים "tippelzones". בתי בושת חוקיים בהולנד, אך רוב הערים דורשות רישיון מיוחד והן מתירות בחוק מספר מקסימלי של בתי בושת באזור מוגבל בעיר.

למרות שהזנות חוקית יש אחריות פלילית על הלקוח במיקרים שעליו לחשוד חשד סביר כי יש עבירה על החוק המתיר זנות בתנאי שהיא מגיל 18 ומעלה ובהסכמה. מקרה בו על הלקוח לחשוד חשד סביר יכול לכלול בנות צעירות או פגיעות מבחינה שכלית, פציעות וחבלות וכדומה. שוטרים יכולים לפשוט על בתי מלון שבהן מתקיימת פעילות זנות בלתי חוקית והלקוח ונותנת השירות יכולים להיקנס או להיכלא. סגל בתי המלון חייבים ע״פ החוק ליידע את המשטרה אם הם חושדים בפעילויות בלתי חוקיות כאלה. בקצרה, ההמלצה היא שאם אתם מעוניינים לצרוך שירותי זנות בהולנד שימו לב שאתם מבצעים פעילות מינית כזו רק במקומות בעלי רישוי, והקפידו לבקש תעודה מזהה אם אתם לא בטוחים באשר לגיל.

בריאות בהולנד

תמצאו בהולנד את מי הברז הטובים ביותר בעולם. הם אפילו נחשבים לאיכותיים יותר ממים מינרלים או מי מעיינות. גם אוכל בהולנד אינו מהווה בעיה בריאותית.

מערכת הבריאות בהולנד היא באותה רמה כבשאר מערב אירופה. בתי החולים נמצאים בעיקר בערים הגדולות ובכולם יש סגל דובר אנגלית. אפשר למצוא רופאים כלליים כמעט בכל עיירה, מלבד בכפרים קטנים, וגם הם בד״כ מדברים אנגלית.

שתי סכנות ספציפיות שמטיילים יכולים לקחת בחשבון בעת תיכנון טיול בהולנד הן:

  • במסלולי הליכה או מחנאות ביערות ודיונות, היזהרו מקרציות ומחלות הנישאות ע״י קרציות. מומלץ ללבוש שרוולים ארוכים ולתחוב את המכנסיים אל תוך הגרביים. אם אתם מגלים טבעת אדומה על גופכם בשבועות שלאחר מכן, לכו לרופא כדי לבדוק אם חליתם במחלת ליים שעלולה להיות קטלנית ללא טיפול מתאים.
  • בקיץ, אזורי בילוי ושחייה חיצוניים (בעיקר מים מתוקים) עלולים להכיל אצות כחולות או ציואנובקטריה בעלת ריח שמדיפה רעלים למים. כשזה קורה, דואגים להציב שלטים ליד או במים עם הכיתוב ״Waarschuwing: blauwalg״. אם אתם רואים שלט כזה – אל תיכנסו למים. אם אתם בספק, שאלו מישהו.

נימוס בהולנד

ההולנדים אמורים להיות האנשים הכי פחות רשמיים באירופה ואין כמעט טאבואים חברתיים בחברה ההולנדית הליברלית.

לא סביר שההולנדים ייפגעו מההתנהגות או הלבוש שלכם. למעשה, רוב התיירים האירופאים לפעמים מופתעים מההתנהגות המאוד ישירה של ההולנדים. המקרה החריג הוא הפתיחות לגבי המצב הכלכלי שלך, זה לא נחשב נושא שיחה מקובל בהולנד. כמו כן, לא כדאי לדבר יותר מדי על נושאי דת, רוב ההולנדים לא מזדהים עם דת בכלל. באזורים העירוניים, שאלות לגבי דת אינן נחשבות לבלתי מנומסות, אבל הציפייה היא בד״כ שתהיו סובלניים לכל אמונה ולא תנסו לשכנע אף אחד לגבי האמונה שלכם. הצגה לראווה של דתך היא לא דבר שמתקבל בברכה, אבל בד"כ יותר גורר הפתעה, ולא עוינות. המקום היחיד שבו אתם עשויים להיתקל בדת כמשהו חשוב הוא ב״חגורת התנ״ך ההולנדית״ (Dutch Bible Belt) שנמתחת מזילנד לדרום הולנד, אוטרכט וגלדרלנד, אזור שבו חיים נוצרים רפורמים אדוקים שיכולים להיעלב מגישות דת שונות משלהם.

גם סנטימנטים לאומיים מדי יתקבלו בעין צרה בקרב הציבור הרחב בהולנד, אם כי יש מספר חגיגות לאומיות כמו יום המלך ( Koningsdag ב-27 באפריל) ובמהלך אליפויות כדורגל שנבחרת הולנד משתתפת בהן. יש אנשים שלובשים כתום או משתכרים באירועים כאלה, אבל אינכם צריכים לחשוש מעוינות כלפי זרים.

כשאתם מדברים עם הולנדים, אל תתייחסו למדינה אף פעם כ-Holland באנגלית, מאחר שזה מתייחס רק לשתי פרובינציות – צפון ודרום הולנד – וזה עשוי לפגוע כאלה שמגיעים מפרובינציות אחרות, למרות שהמדינה ככולה מכנה את עצמה ״הולנד״ כלפי תיירים. השתמשו בשם הלועזי הנכון – netherlands

בד"כ, אנשים מפלבולנד ואוטרכט לא יתקנו אתכם אם תתייחסו אליהם כאל הולנדים או לאזור שלהם כהולנד, אבל כל הולנדי אחר מלבד תושבי 4 הפרובינציות האלה עלול להתאכזב.

תיירות להט"ב בהולנד

הולנד פתוחה בנושא הומוסקסואליות ונחשבת לאחת המדינות הידידותיות ביותר בעולם לגייז. הולנד זכתה להוקרה בתור המדינה הראשונה שהכירה בנישואים חד-מיניים וזוגות להט"ב שמציגים לראווה את הנטייה המינית שלהם לא גורמים לאי נוחות לרוב ההולנדים.

אם תביעו התנגדות לזכויות להט"ב, ההולנדים לא יכעסו, אבל הם עשויים להבהיר לכם שהם לא מסכימים עמכם. סקרים מראים שיותר מ-90% מההולנדים חושבים שהומוסקסואליות היא דבר מוסרי ויש לקבלו.

תחבורה בהולנד

יש רשת נרחבת של תחבורה ציבורית בהולנד, מה שהופך אותה לדרך טובה לגלות אתרים רבים במהלך טיול בהולנד. רוכבי אופנוע יכולים להסתמך על מערכת נרחבת של Autosnelwegen (כבישים מהירים/אוטוסטרדות) ו-Autowegen (כבישים מהירים קטנים יותר). הולנד מוכרת כאחד המקומות הידידותיים ביותר בעולם לרוכבי אופניים. תשתית אופניים נרחבת במיוחד הופכת את הרכיבה על אופניים לדרך מצוינת להסתובב בה.

תחבורה ציבורית בהולנד

מערכת התחבורה הציבורית של הולנד מאוד מדוקדקת ומאורגנת. ניתן להגיע לרוב הכפרים בהולנד בתחבורה ציבורית מהערים, אם כי הקווים האלה פחות סדירים, בעיקר בסופי השבוע. מערכת התחבורה ההולנדית כוללת מערכת רכבות שהן האמצעי העיקרי לתחבורה ציבורית בהולנד בין היישובים, ולהן נוספים אוטובוסים מקומיים ובינעירוניים. לאמסטרדם ורוטרדם יש מערכת מטרו, שבכל אחת רק מספר קווים, אם כי קו E של רוטרדם מגיע גם להאג. גם לאמסטרדם, רוטרדם והאג יש מערכת רחבה של חשמליות. באוטרכט יש רק שתי קווי חשמלית שמשרתים בעיקר את הפרברים הסמוכים Nieuwegein ו-IJsselstein.

מידע לגבי לוחות זמנים של תחבורה ציבורית בהולנד

Nederlandse Spoorwegen (הרכבת ההולנדית) – מידע אודות רכבות נמצא באתר Nederlandse Spoorwegen (NS) שכולל מתכנן נסיעות שמשתמש במידע העדכני ביותר לגבי עיקובים ושינויי מסלול.

בתחנת רכבת – בתחנות רכבת גדולות יש דלפקי מידע צהובים. ברוב התחנות הקטנות יותר יש עמדת מידע לתיירים. אם תלחצו על כפתור המידע הכחול, תתחברו למפעיל 9292. אם תשאלו את סגל הרכבות, הם יעזרו לכם בעזרת מתכנן הנסיעות בטלפון החכם שלהם.

 רכבות רבות מציגות לוחות דיגיטליים עם מידע עדכני לגבי נסיעות. רוב רציפי הרכבות ותחנות האוטובוסים מאובזרים גם הם במידע אלקטרוני.

כרטיסי תחבורה ציבורית בהולנד OV-chipkaart

כל אמצעי התחבורה הציבורית בהולנד (אוטובוסים, חשמליות, מטרו ורכבות) מפעילים כרטיסים חכמים אחידים ללא מגע הנקראים OV-chipkaar (״תחבורה ציבורית״) ולפעמים הם נקראים Public transport chipcard (כרטיס שבב לתחבורה הציבורית), ודי מקבילים לכרטיסי רב קו בישראל.

אפשר להשיג כרטיסים חד-פעמיים לשימוש ברכבות ואצל כמה מהמפעילים המקומיים, אבל אלה מגיעים עם עמלה כך שהם יקרים יותר. הם פיתרון טוב אם אתם מתכוונים להשתמש במערכת התחבורה הציבורית בהולנד רק באופן אקראי, מספר פעמים מצומצם. אם אתם מתכננים לנסוע הרבה בתחבורה ציבורית בהולנד האופציה הטובה ביותר היא לרכוש את הכרטיס הרב פעמי עם הגעתכם כי הוא נוח וזול יותר. עם זאת, יש לטעון מינימום של 20 יורו לרכבות NS ובד״כ 4 יורו למפעילים המקומיים. העלות הראשונית של 7.50 יורו עבור הכרטיס עצמו לא ניתנת להחזר.

כרטיס ה- OV-chipkaart מגיע בשלוש גרסאות:

  • כרטיס חד-פעמי שלא ניתן לטעון. בחלק מהערים אפשר לרכוש כרטיסים כאלה למשך יום, יומיים או שלושה ימים ולנסוע ללא הגבלה באזורים מסויימים.
  • כרטיס OV-chipkaart ״אנונימי״ שהוא האמצעי הנפוץ ביותר. זהו כרטיס חכם ועלותו (ב-2014) היא 7.50 יורו שאינם מוחזרים. כרטיסים אלה נמכרים במשרדי כרטיסים ובמכונות והם תקפים למשך 5 שנים. אפשר להשתמש בכרטיס ולטעון אותו שוב ושוב.
  • כרטיס OV-chipkaart אישי מיועד למי שזכאי להנחה או לכרטיס חודשי או שנתי. עם זאת, יש צורך בכתובת או חשבון בנק והשירות הזה מיועד לתושבי בנלוקס (הולנד, בלגיה, לוקסמבורג) או לתושבי גרמניה. הכרטיס כולל תמונה ותאריך לידה של בעל הכרטיס.

רכבות בהולנד

רוב הולנד מאוכלסת בצפיפות ורובה מורכבת מאזורים עירוניים. שירות הרכבות בהולנד מסודר ויוצא לעיתים קרובות ומגיע לרוב הערים הגדולות ולכפרים ולעיירות הגדולים יותר. ישנם שני סוגי רכבות בהולנד – רכבות בינעירוניות שעוצרות רק בתחנות מרכזיות ורכבות Sprinters שעוצרות בכל התחנות. כל סוגי הרכבות גובות את אותו מחיר. כמו כן, יש רכבות מהירות הנקראות Intercity Direct, בין אמסטרדם לברדה (Breda) שדורשות כרטיס נוסף בין סכיפהול לרוטרדם. הנסיעה מצפון הולנד (כרונינגן) ועד דרום הולנד (מאסטריכט) לוקחת כארבע שעות.

ה-Spoorkaart היא מפה של מערכת הרכבות בהולנד והיא מציגה את כל הקווים. חיבורים עם רכבת אחרת בלבד לשעה מוצגים כקווים דקים יותר.

ברוב קווי הרכבות בהולנד יוצאת רכבת חדשה כל 15 דקות (כל 10 דקות בשעות השיא), אבל יש כמה קווים כפריים שיוצאים רק כל שעה. במקומות מרכזיים שיש כמות גדולה של קווים, יש גם תכיפות גדולה יותר. במערב הולנד, מערכת הרכבת היא יותר כמו רשת עירונית גדולה, עם עד 12 רכבות בשעה במסלולים העיקריים.

Nederlandse Spoorwegen (NS) מפעילים את רוב מסלולי הרכבות בהולנד. כמה מהמסלולים המקומיים מופעלים ע״י Syntus, Arriva, Veolia ו-Connexxion.

בגלל תכיפות הרכבות הגבוהה, עיכובים די שכיחים, אבל בלא יותר מחמש או עשר דקות. הרכבות יכולות להיות צפופות, בעיקר בשעות השיא של הבוקר. הזמנת מקומות ברכבות מקומיות אפשרית רק ב- Intercity Direct.

טעות נפוצה שתיירים בהולנד עושים היא לעלות על החלק הלא נכון של הרכבת – רכבות רבות מורכבות משני חלקים עם שני יעדים שונים. בנקודה מסויימת בדרך ליעד, החלקים נפרדים וממשיכים לחוד. במקרה כזה, השלטים מעל הרציפים יראו שני יעדים ולאיזה חלק ללכת: achterste deel/achter משמעותו ״לאחור״ ו- voorste deel/voor  משמעו ״מקדימה״. אל תחששו לשאול נוסעים או עובד.

טעות נפוצה נוספת היא בנסיעה משדה התעופה סכיפול לאמסטרדם. מסכיפול תוכלו להגיע או ל -Amsterdam Centraal  או ל- Amsterdam Zuid (דרום). תחנות אלה לא מחוברות ביניהן בצורה ישירה ותיירים רבים שרוצים להגיע ל- Amsterdam Centraal טועים ומגיעים ל-South. מאחר ותחנות אלה אינן מחוברות ביניהן בקו רכבת ישיר תיירים רבים שטועים מסתבכים. לכן, כדאי תמיד לבדוק את היעד של הרכבת. מאמסטרדם דרום (Amsterdam Zuid) תוכלו לקחת את המטרו ל-Centraal או את הרכבת ל- Centraal ולהחליף בתחנת Duivendrecht  (קומה 2).

יש שירות רכבות לילה נוח (לבליינים ולתיירים המגיעים לשדה התעופה) בין רוטרדם, דלפט, האג, ליידן, סכיפול, אמסטרדם ואוטרכט והן פועלות כל הלילה, אחת לשעה לכל כיוון. בלילות שישי-שבת ושבת-ראשון, השירות מגיע גם לצפון ברבאנט (North-Brabant). תוכלו להגיע לדורדכט, הרטוגנבוש ('s-Hertogenbosch), איינדהובן, טילבורג (Tilburg) וברדה (Breda). ברוב הרכבות יש מחלקה ראשונה ושנייה. בקווים אזוריים מסויימים אין מחלקה ראשונה. מחלקה ראשונה ושנייה בד״כ מופרדות בצבע. שלטים עם ״1״ או ״2״ ליד הדלתות החיצוניות ודלתות הקרון מציגות את המחלקה. חלקים מסויימים ברכבת הם אזורים שקטים ורמת הרעש צריכה להיות מינימלית. אלה מסומנים בשלט עם פרצוף ואצבע על הפה או בצורת אליפסה צהובה עם המילה Ssst.

אינטרנט חינם מוצע כמעט בכל תחנות הרכבת הגדולות וברבות מהרכבות העירוניות (Intercity). שקעים להטענה קיימים רק בכמה מהרכבות העירוניות ורק במחלקה ראשונה.

תחנות רכבת בהולנד

רוב תחנות הרכבת בהולנד קטנות ובעלות רציף אחד או שניים. התחנות בעיירות או כפרים בד״כ לא מאוישות. עם זאת, באמסטרדם ואוטרכט יש תחנות מרכזיות גדולות עם עד 14 רציפים ויכול לקחת לפעמים 5 או אפילו 10 דקות להגיע מרציף לצריף, בעיקר לאנשים שלא מכירים את התחנה.

הרציפים ממוספרים וכאשר הם ארוכים מאוד ומסוגלים להכיל שתי רכבות או יותר באותו זמן, החלקים השונים מסומנים עם אותיות קטנות יותר. בתחנות מסויימות, אותיות גדולות משמשות לציין איזה חלק של הרכבת עוצר באיזה חלק של התחנה. אל תבלבלו את זה עם האותיות הקטנות.

לוחות הזמנים נמצאים באולם התחנה ובכל הרציפים. כל לוחות הרכבת בד״כ בצבע צהוב, אלא אם כן יש עבודות תחזוקה מתוכננות (כחול) או ביום המלכה (כתום). רכבות יוצאות מסומנות בכחול (בטבלאות הצהובות) ורכבות נכנסות באדום. שלא כמו במדינות אחרות, הטבלאות עצמן אינן מאורגנות לפי זמן יציאה, אלא לפי כיוון או קו רכבת, מאחר שיש קווים רבים שמגיעים לערים הגדולות. במקרים מסויימים, יש יותר מטבלה אחת שמכסה את כל הזמנים עבור כיוון מסויים. בנוסף, ברוב התחנות יש מסכים דיגיטליים כחולים המפרסמים את זמני היציאה של השעה הקרובה.

אוטובוסים בהולנד

רשת האוטובוסים האזוריים והמקומיים מדוקדקת ותכופה ובד״כ מתחברת היטב עם רשת הרכבות. באוטובוס, מטיילים יכולים להגיע לרוב הכפרים הקטנים בקלות. עם זאת, לנסיעות רחוקות יותר, האוטובוסים האזוריים הללו לא נוחים והרבה יותר איטיים מרכבת.

בעבר, אוטובוסים למרחקים ארוכים היו זמינים רק במספר מסלולים קטן שלא היה מכוסה ע״י הרכבת. לאוטובוסים האלה יש שמות מיוחדים שמשתנים בהתאם לאזור, למשל: Q-liner, Brabantliner ו- Interliner והתעריפים שלהם גם שונים. עם זאת, חברת האוטובוסים הגרמנית הגדולה Flixbus הרחיבה את אזור השירות שלה להולנד, עם כרטיסים בעלות של 6-9 יורו ברוב המסלולים.

יש ארבע חברות אוטובוסים מקומיות ואזוריות בהולנד: Connexxion, Veolia, Arriva  ו-Qbuzz. בכמה מהערים הגדולות יותר יש חברת אוטובוסים משל עצמן.

דרך זולה לנסוע להולנד היא לרכוש כרטיס ״באזר״ שעלותו 10 יורו ליום והוא תקף אחרי 9:00 בכל אוטובוס Connexxion לשני מבוגרים ולעד שלושה ילדים. בסופי שבוע וחגים, הוא תקף גם לפני 9:00.

בגלל הרשת הרחבה של קווי אוטובוס של חברת Connexxion, אפשר להגיע מגרונניגן לזילנד ביום אחד, אבל החיסרון הגדול הוא שקווי האוטובוסים של החברה מאוד עקיפים. למשל, כדי להגיע מאמסטרדם לרוטרדם, תצטרכו להחליף אוטובוס 3 או יותר פעמים. בקיצור: נסיעות באוטובוס בהולנד תמיד ארוכות יותר מאשר נסיעה ברכבת. נסיעה מרוטרדם לאוטרכט למשל תיקח לכם 40 דקות, אבל באוטובוס היא תיקח שעה וחצי. אבל אם אתם מעוניינים ליהנות מהנופים בדרך ולחלוף על פני כפרים, נסיעה באוטובוס עדיפה לטיול בהולנד.

חברות ואזורים רבים מוכרים כרטיסים מוזלים משל עצמם, ואלה הרבה פעמים זולים יותר מאשר השימוש ב-OV-chipkaart.

בערים ועיירות מסויימים יש כרטיסי אוטובוס זולים מיוחדים מחניונים שליד ירכתי העיר ועד מרכז העיר, בשעות שמחוץ לשעות השיא, ובד״כ עבור כרטיס הלוך ושוב.

אוטובוסים ליליים

אמסטרדם, רוטרדם, האג ואוטרכט מציעות תחבורה ציבורית לילית. רק באמסטרדם, השירות הוא כל הלילה וכל לילה. בערים האחרות בהולנד, התחבורה מוגבלת יותר – לתחילת הלילה או רק במשך סופי השבוע. ערים ואזורים רבים אחרים גם מפעילים אוטובוסים ליליים, והם עוד יותר מוגבלים. חלק מהאוטובוסים הליליים מכסים מרחק די גדול כגון אמסטרדם-אלמר (Amsterdam-Almere).

יכול להיות שתזדקקו לכרטיסי אוטובוס ליליים מיוחדים, אז ודאו שאתם בודקים זאת לפי העיר.

מטרו בהולנד

שתי הערים הגדולות ביותר בהולנד, אמסטרדם ורוטרדם הן בעלות מערכת רכבות שבנויה בעיקר ממסילות מוגבהות מחוץ למרכזי העיר וכמה קילומטרים של מסילות תת-קרקעיות בתוך המרכז. קו E של המטרו של רוטרדם מתחיל ומסתיים בתחנת המרכזית האג (The Hague Central Station).

רכבות חשמליות בהולנד

יש מערכת חשמליות עירוניות גדולה באיגוד ערי אמסטרדם, רוטרדם והאג. באוטרכט יש שני קווי sneltram (חשמלית מהירה או רכבת קלה).

הולנד באופניים

הרכיבה על אופניים בהולנד הרבה יותר בטוחה ונוחה מאשר במדינות רבות אחרות בגלל התשתית – שבילי האופניים, נתיבי האופניים ומסלולי האופניים המשולטים ובשל המרחקים הקצרים והאזור השטוח, ללא הרים ועליות משמעותיות. כל הגורמים האלה, ועוד מתקנים תומכים רבים נוספים כגון אזורי פיקניק רבים, טראסות, חיבורי מעבורת קטנים ואזורי קמפינג גורמים לכך שעדיף לגלות את הולנד באופניים מאשר ברכב.

בשל הכמות הגדולה של אופניים בהולנד, נהגי אופניים נחשבים לחלק בלתי נפרד מהתנועה ונהגים יידעו אתכם בציפצוף אם אינכם נוהגים ע״פ כללי התנועה ויניחו שאתם רוכבי אופניים מנוסים המודעים לרכבים שסביבכם. זה חשוב בעיקר במרכזים הצפופים מאוד של הערים הגדולות. כאן, כדאי לרדת מהאופניים לכמה מאות מטרים, או לעזוב את הרכיבה על אופניים במרכז העיר לגמרי ולעלות עם האופניים לרכבת, מטרו או החשמליות של randstadrail-tram).

דברים שכדאי לדעת על רכיבה על אופניים בהולנד

  • שבילי אופניים ונתיבי אופניים מסומנים בשלט כחול עגול עם סמל אופניים לבן, סמל על האספלט או אספלט אדום.
  • רוכבי אופניים חייבים לציית לאותם חוקי תנועה כנהגי רכב ממונע, אלא במקרים מסויימים. למשל, סמל אופניים מתחת לשלט אין כניסה, בד״כ עם הכיתוב uitgezonderd (״מלבד״), אומר שרוכבי אופניים יכולים להשתמש ברחוב בשני הכיוונים.
  • אם אין נתיב או מסלול אופניים, השתמשו בכביש, בשונה מגרמניה או בלגיה, שבהם עליכם להשתמש במדרכה. אסור לרוכבי אופניים בהולנד להשתמש בכבישים חצי ראשיים המסומנים כ- Autosnelweg או Autoweg.
  • ברחובות צרים מסויימים שאין בהם נתיבי אופניים, קטנועים לפעמים נדרשים להשתמש במסלול האופניים ולא ברחוב.
  • אופניים בהולנד צריכים להיות מצויידים בפנס לבן קדמי ופנס אדום אחורי. השימוש במחזירי אור אינו מספיק. אתם עלולים להיקנס ב-40 יורו על רכיבה בחושך ללא פנסים ותסכנו את עצמכם מאוד. מותר ונהוג ללבוש אורות לד קטנים הצמודים ללבוש.
  • שלטים רגילים למסלולי אופניים הם בד״כ לבנים עם שוליים אדומים ואותיות. מסלולי תיירות/פנאי המובילים לעיירה או כפר מסומנים באות ירוקה. באזורי הכפר ואזורי הטבע, שלטים נקראים Paddenstoelen (פטריות). אלה קופסאות קטנות (הדומות לפטריה) ליד האדמה שעליהם מצויינים היעדים.

דרכים שונות להשתמש באופניים בהולנד

בתוך ערים בהולנד, אפשר להשתמש באופניים כאמצעי תחבורה כדי להגיע ממקום למקום. זה מה שמקומיים עושים לנסיעות קצרות כי זה מהיר יותר מרכב, אוטובוס או חשמלית. רוכבי אופניים גם יכולים להגיע למקומות מעניינים ליד העיר, שלא תמיד נגישים בתחבורה ציבורית.

לעיתים קרובות משתמשים באופניים בהולנד גם כדי להגיע למקומות סמוכים לערים ולראות נופים:

  • מסלולי הרכיבה המשולטים הרבים מיועדים לכך, רובם מסלולי טיול מעגליים שלוקחים את הרוכבים חזרה לנקודת ההתחלה. מסלולי טבע מסויימים עוברים באזורים שאין אליהם גישה ברכב.
  •  ברוב חלקי הולנד אפשר ליצור מסלולים משל עצמכם ע״י חיבור הנקודות המסומנות והממוספרות הנקראות knooppunten.
  • למעט בשעות השיא של הבוקר ובסוף היום, אפשר להעלות אופניים לרכבות בהולנד ולכן מומלץ לרוכבי אופניים לרכוש כרטיס נוסף הנקרא dagkaart fiets, שאפשר להשיג בקלות בקיוסקים האוטומטיים ב-6 יורו. לחלופין, אפשר לשכור אופניים בהולנד בקלות ליד או בתחנות הרכבת. אם האופניים מתקפלים, תוכלו לקחת אותן ביד בחינם. כל הרכבות בהולנד מצויידות בכניסה מיוחדת לאופניים. רוכבים יכולים להחנות את האופניים שלהם כאן והם גם רשאים לבקש מאנשים לזוז במידת הצורך. כמו כן, בשני אזורים עירוניים במערב הולנד אפשר להעביר אופניים בחינם במטרו (באמסטרדם/האג-רוטרדם) או חשמלית randstadrail-tram (האג – זוטרמר (Zoetermeer)), למעט במשך היום בימי שני עד שישי.
  • רוכבים מנוסים יותר ירצו אולי לחצות את הולנד באופניים. יש מסלולי אופניים למרחקים ארוכים שמיועדים לסוג זה של טיול בהולנד – ראו מידע נוסף ב- Cycling in the Netherlands Long-distance routes.

מתכנן המסלולים המקוון הטוב ביותר לרוכבי אופניים בהולנד נמצא במתכנן וויקי שנוצר ע״י מתנדבי איחוד רוכבי האופניים ההולנדים Fietsersbond כאן.

גניבת אופניים בהולנד

גניבת אופניים היא בעייה רצינית בהולנד, בעיקר באזורי תחנת הרכבת ובערים הגדולות יותר. במידה האפשר, השתמשו בחניוני האופניים שיש עליהם שמירה (stalling) בתחנות הרכבת ובחלק ממרכזי הערים. עלותם 1.20 יורו ליום. באופן כללי, מומלץ להשתמש בשני מנעולים משני סוגים (למשל, מנעול שרשרת ומנעול צינורי), זאת משום שרוב גנבי האופניים מתמחים בסוג מסויים של מנעול או שהם נושאים ציוד שמתאים לסוג מנעול מסויים. כדאי לנעול את האופניים לפנס או משהו דומה. גנבים רבים פשוט מרימים אופניים שאינם מחוברים לעמוד כלשהו ומעמיסים אותם על משאית כדי שיוכלו לשחק עם המנעול מאוחר יותר.

בערים בהולנד, אופניים רבים נגנבים ע״י גנבים שמוכרים את האופניים הגנובים. לפעמים הם פשוט מציעים אותם למכירה להולכי רגל באיזור. בהולנד, קניית אופניים גנובים היא בעצמה מעשה בלתי חוקי והמשטרה אכן עוצרת גם את הקונים. אם אתם קונים אופניים במחיר נמוך במיוחד, כמו 10-20 יורו או במקום חשוד (ברחוב), החוק מניח ש״הייתם צריכים לדעת״ שהאופניים גנובים. במלים אחרות, בורות לגבי מקור האופניים אינה תירוץ טוב. יש לדווח על גניבת אופניים למשטרה. אנא עשו כך.

אופניים בהולנד – לקנות או לשכור

חנויות אופניים בהולנד הן המקום הטוב ביותר לרכוש אופניים יד שנייה, אבל המחירים גבוהים. במקומות מסויימים שבהם אפשר לשכור אופניים מציעים גם אופניים למכירה ממלאי שלא נמכר ואלה מתוחזקים היטב. רוב מכירות האופניים יד שנייה בהולנד מתנהלות עכשיו דרך אתרי מכירה מקוונים כמו marktplaats.nl– הגרסה ההולנדית של איביי.

מערכת שיתופי האופניים OV-fiets נגישה רק לתושבי הולנד או למי שיש לו חשבון בנק הולנדי. דמי החברות הם 9 יורו לשנה ו-3 יורו לנסיעה.

תוספת הגנה חוקית

משתמשי תנועה ״חלשים״ יותר כמו רוכבי אופניים והולכי רגל נהנים מתוספת הגנה מצד החוק בהולנד במקרה של תאונה, לעומת שותף התנועה ה״חזק״ יותר (כמו רכבים). הרעיון הכללי הוא שהצד החזק יותר (המכונית לעומת האופניים) תמיד אחראי כשמתרחשת תאונה בין שותף חזק לחלש, אלא אם כן אפשר להוכיח שנהג הרכב נהג כשורה והתנהגות הרוכב הייתה כל כך לא צפויה שנהג הרכב לא יכול היה לשנות את אופן הנהיגה. אם אי אפשר להוכיח זאת, נהג הרכב נושא באחריות, אבל אפשר להגביל את האחריות שלו כאשר התאונה התרחשה בעקבות התנהגות של רוכב האופניים.

מוניות בהולנד

מערכת המוניות בהולנד נבנתה מחדש באמצעות רפורמה במטרה לשנות את המוניטין הגרוע שלה ומבנה התעריפים שלה. למרות שכיום יש שמחירי מקסימום חוקיים וכל המוניות חייבות להציג מחירון בחלון, מוניות בהולנד הן עדיין אופציה יקרה. אם אתם מטיילים על תקציב מוגבל, תחבורה ציבורית היא אופציה הרבה יותר טובה. עם פקקים בערים בשעות השיא, זו גם מהירה יותר.

אבל אם אתם כן מעוניינים במונית, תצטרכו בד״כ להזמין אותה אונליין. לא נהוג בד"כ לעצור מוניות בהולנד ברחוב. בערים הגדולות יותר, תמצאו בד״כ תחנת מוניות בתחנות הרכבת הגדולות ולפעמים קרוב לאזורי בילוי. נהגים עשויים לנסות לשכנע אתכם שאתם חייבים לקחת את המוניות הראשונה בתור, אבל זה לא נכון. אתם חופשיים לבחור מונית לפי רצונכם. אסור לנהגי מוניות בהולנד לסרב נסיעות קצרות, אבל לפעמים נהגים שנמצאים בראש התור יסרבו לעשות כן. קחו בחשבון שמוניות אלה לפעמים ממתינות הרבה זמן כדי להגיע לראש התור, אז אם לא אכפת לכם, תרצו אולי לבקש שיכוונו אתכם למונית אחרת. אם אתם לא רוצים להחליף או אם זו המונית היחידה והנהג לא מוכן לקחת את הנסיעה, תוכלו להגיד שאתם מתכוונים לשלוח תלונה ולרשום את מספר המונית.

על מוניות בהולנד להציג לוחית רישוי כחולה ומונה. עליהם להציג את המחירון ולשאת כרטיס רישיון לנהג מונית. חברות מוניות בהולנד חופשיות לקבוע את התעריפים שלהן עצמאית כל עוד הן לא עוברות את המקסימום הקבוע בחוק. הנהג רשאי להציע לכם מחיר קבוע כל עוד זה נמצא בגבול התעריפים המותרים בחוק.

התעריפים המקסימליים הקבועים בחוק הם סכום המחיר ההתחלתי, המחיר עבור כל ק״מ והמחיר לדקה. אלה נקבעים מדי שנה ע״י ממשלת הולנד. למונית רגילה לעד 4 איש, המחירים הם €2.95, €2.17  ו-€0.36. זה אומר שתשלמו יותר אם אתם תקועים בפקק. עבור רכבים גדולים יותר (5-8 איש), הסכומים המקסימליים הם €6.00, €2.73  ו- €0.41. מוניות אובר היום לא חוקיות בהולנד אך בכל זאת עדיין פועלות באמסטרדם ורוטרדם ובד"כ זולות יותר.

הולנד בטרמפים

טרמפים הם אמצעי תחבורה מקובל בהולנד. הדבר פחות מתאים לנסיעות קצרות מערים קטנות או רחובות צדדיים בגלל הכמות המועטת של רכבים. טרמפים בכבישים מהירים אסורים כעיקרון, אבל בד״כ נסלחים ומקובלים בצמתים ונקודות גישה, בתנאי שאינכם יוצרים בעיות בתנועה. צמתים מסומנים באות A ומספר אחריה, על רקע של קופסה אדומה על גבי השלטים.

כדי לתפוס טרמפים בהולנד נסו לעמוד מאחורי שלט התנועה בכביש המהיר (משולש כחול עם שני נתיבים נפרדים הנעלמים באופק, מודפסים בלבן) או לפני השלט של חזית הרכב המסמנת את הכניסה לכביש חצי מהיר. כמו כן, נסו לעמוד במקום שבו מכוניות מאטות ושרכבים יכולים לעצור בו. אותם כללי בטיחות תקפים לגבי תחנות דלק בכבישים המהירים ונקודות מנוחה, ולרמזורים בכבישים לא מהירים.

כדי לתפוס טרמפ למרחקים ארוכים יותר, הכמות הגדולה של מחלפים בכבישים המהירים יקשו על מציאת נהג שנוסע באותו כיוון בדיוק. אם תחזיקו ביד שלט קרטון פשוט עם שם היעד, זה יכול להגביר את הסיכויים שלכם למצוא נהג שנוסע בכיוון הנכון וגם ישכנע נהגים מתאימים שהם לא עוצרים לחינם.

יש מקומות בלתי רשמיים (liftplaats) שמומלץ לעמוד בהם, בעיקר בירכתי כמה מהערים המרכזיות:

אמסטרדם

  • Prins Bernhardplein, מול תחנת NS Station Amsterdam Amstel (בצד המזרחי של נהר אמסטל) (הלאה מתחנת האוטובוס). בכביש המוביל לרמפה של ה S112- וה- A10, כיוון מומלץ לתפוס טרמפים לכיווני מרכז/מזרח הולנד.

נקודות אלטרנטיביות/כיוונים אחרים (מומלץ לכיווני מערב/דרום הולנד):

  • אמסטל (בצד המערבי של נהר אמסטל) ליד הרמזורים/ וליד התחלת/סוף חשמלית מס׳ 25. מוביל לרמפה של S111 ושל ה- A10, כיוונים A2-E35-E25.
  • צומת S109 של ה- A10 קרוב ל- NS Station RAI (מרכז הקונגרסים, בעיקר במהלך אירועים או קונגרסים גדולים). מובילה ליציאה S109 של A10, בכיוונים A2-E35-E25/A4-E19.
  • בתחנת האוטובוס Amstelveenseweg / Ringweg Zuid צפונית מזרחית לתחנת המטרו Amstelveensweg. יש רמפה שמובילה ל- A10 צפון, A4 (מדרום) ו- A9 (בשני הכיוונים). זהו מיקום נוח משום שמכוניות יכולות לעצור בקלות בנתיב האוטובוס כדי לאסוף אתכם.

האג

  • Utrechtsebaan שליד הצד הצפוני של Malieveld, בתחילת A12-E30  לכיוון אוטרכט. כמו כן אפשר גם לתפוס טרמפים על A4-E19 לכיוון דלפט-רוטרדם וליידן-אמסטרדם

כיוונים אחרים:

  • בקצה הצד הצפון-מערבי של Malieveld /צומת דרום-הולנד-laan, Boslaan (Utrechtse baan), Benoordenhoutseweg לכיוון Leidsestraatweg-N44-A44  לליידן ואמסטרדם.

ניימיכן

  • Graafseweg (ונלו (Venlo) ודן בוש (Den Bosch)), בכיכר המרכזית של מרכז העיר (verkeersplein) הנקראת Keizer Karelplein  (תפיסת טרמפים בכיכר עצמה לא מומלצת).
  • ליד Waalbrug /לפני הגשר לכיוון ארנהם (Arnhem)
  • ב-Annastraat, קרוב לאוניברסיטת Radboud (RU)/ University Medical Centre (UMC)
  • ב-Triavium, מול מרכז הקניות Dukenburg
  • צומת Emmaviaduct  ו-Emmasingel (200 מ׳ מערבית לתחנת גרונינגן). לכיוון מערב ודרום, לכיוון פריזלנד, דרנתה ומזרח, מערב ודרום הולנד.
  • צומת Europaweg ו-Damsterdiep לכיוון מזרח, לכיוון מזרח פרובינציית גרונינגן וגרמניה.

אוטרכט

  • נקודת הטרמפים באוטרכט (Utrecht) קרובה לתחנת הדלק ולרמפה של Waterlinieweg ליד איצטדיון הכדורגל חאלחנווארט (De Galgewaard), צפונית/צפונית-מזרחית ל-A27/A28, דרום/מזרח ל-A2/A12/A27.

טיסות פנים בהולנד

בשל גודלה הקטן של המדינה ושפע הכבישים ומסילות הרכבת, אין טיסות פנימיות בתוך הולנד.

הולנדית

השפה הלאומית של הולנד היא הולנדית (Nederlands). זוהי שפה מלאת קסם, המתייחדת בעיצורים gs (לא בדרום) ו- schs (הצליל ח' כמו בעברית). הולנדית, בעיקר הצורה המדוברת, יכולה להישמע מוכרת למי שמכיר למשל גרמנית. עם זאת, המסורת של הסחר ההולנדי והגישה הפתוחה לעולם הופכים את המדינה הקטנה הזו לבעלת מסורת חזקה של ריבוי שפות. מרבית אוכלוסיית המבוגרים דוברי אנגלית טובה, ורוב הצעירים מדברים אנגלית שוטפת. גרמנית בסיסית גם שגורה בפי הולנדים רבים, בעיקר האוכלוסייה הבוגרת יותר ואלה שחיים ליד הגבול עם גרמניה, וגרמנית הוא מקצוע חובה בתיכון במשך שנתיים. צרפתית וספרדית גם הן שגורות בפי חלק מהאוכלוסייה, אבל ברמה הרבה יותר נמוכה מאנגלית ואפילו גרמנית.

מלבד הולנדית, יש הרבה שפות ודיאלקטים אזוריים. בפרובינציות המזרחיות – גרוניגן אובריסל, דרנתה וגלדרלנד, מקומיים רבים מדברים בגרסה מקומית של סקסונית נמוכה. בפרובינציה הדרומית לימבורג, רוב האנשים דוברי לימבורגית, שפה אזורית ייחודית באירופה בשל השימוש שלה בגובה קול ואורך צליל כדי להבדיל בין מלים. פריזית היא השפה הרשמית היחידה בהולנד מלבד הולנדית, אבל היא מקובלת רק בפרובינציית פריזלנד. שפה זו היא השפה הקונטיננטלית (מאירופה היבשתית) הקרובה ביותר לאנגלית.

תכניות טלוויזיה וסרטים זרים בהולנד כמעט תמיד מוקרנים בשפה המקורית עם כתוביות. רק תכניות ילדים מדובבות להולנדית.

ההיסטוריה של הולנד

הולנד, כחלק מהאזור שידוע כעת כבנלוקס (וכולל גם את בלגיה ולוקסמבורג), הייתה היסטורית חלק מהאימפריה הרומית עד שהבורגונדים השתלטו עליה. בסוף ימי הביניים, הולנד עברה לשליטת ספרד. מספר מרכזים היסטוריים ומספר גדול של טירות מהתקופה הספרדית נותרו עד היום.

לאחר המהפיכה ההולנדית, בהנהגתו של הגיבור הלאומי וויליאם השלישי, במטרה להדיח את המלך הספרדי פיליפ השני לטובת מלך אחר, הולנד הכריזה על עצמאותה כרפובליקה בשנת 1588, לאחר ששני השליטים – הצרפתי והאנגלי – נמצאו כבלתי מתאימים לשבת על הכס. פורמלית, עצמאותה של הולנד הפכה לרשמית רק בעת החתימה על הסכם השלום הספרדי-הולנדי ב-1648. הקרע הראשון מבלגיה התרחש כאשר המחוזות הצפוניים, כולל פלאנדריה, חתמו על איחוד אוטרכט בשנת 1579, בזמן שדרום הולנד – ולוניה המודרנית – הכריזה על רצונה לשמור את פיליפ השני על כס המלכות באיחוד אטרכט של שנת 1579. הולנד הפכה לאחת המעצמות הכלכליות והימיות בעולם במאה ה-17 – תקופה הידועה כעידן הזהב של הולנד (Gouden Eeuw). במהלך תקופה זו, קולוניות רבות נוסדו או נכבשו, כולל אינדונזיה של היום והולנד החדשה, שבפסגתה שכנה לאורך החוף המזרחי של ארה״ב של היום, מרוד איילנד לחוף המזרחי של מרילנד, כאשר האחרונה הוחלפה עם הבריטים עבור סורינאם בשנת 1667.

לאחר שהולנד הפכה לרפובליקה הבטאווית, רפובליקה אחות של האימפריה הצרפתית, ולאחר המהפיכה הבטואווית של 1795, הולנד הפכה לממלכה ב-1806 כאשר נפוליאון מינה את אחיו לואי-נפוליאון כ׳מלך הולנד׳, שסופחה לצרפת בשנת 1810. ב-1815, הקונגרס של וינה הפך את ׳ארצות השפלה׳ לממלכה המאוחדת של הולנד, יחד עם בלגיה המודרנית, תחת שליטתו של המלך וויליאם הראשון שהשיג איחוד פוליטי של לוקסמבורג.

בשנת 1830, בלגיה הפכה לממלכה נפרדת. במהלך המהפיכות הליברליות של 1848, הולנד אימצה חוקה חדשה והפכה למונרכיה חוקתית. האיחוד האישי עם לוקסמבורג הסתיים ב-1890 מאחר שהחוק הסאלי אסר על כהונה של שליטה אשה.

הולנד הייתה מדינה ניטרלית במלחמת העולם הראשונה, אך במלחמת העולם השנייה, היא ספגה פלישה ברוטאלית כאשר גרמניה הנאצית כבשה אותה. היום, הולנד היא מייצאת גדולה של מוצרים חקלאיים ונחשבת לאומה תעשייתית מודרנית. בשנת 1944, ארצות השפלה, הולנד, בלגיה ולוכסמבורג, יצרו את איחוד בנלוקס הקובע ששלוש המדינות משתפות פעולה מבחינה כלכלית (ולפעמים פוליטית). הולנד הייתה אחת החברות המייסדות של נאט״ו ב-1949 והקהילה האירופאית ב-1957 והיא השתתפה בהקמתו של האיחוד האירופי ב-1999.

לימודים בהולנד

הולנד מכילה אוניברסיטאות רבות, שמורכבות משני סוגים: מוסדות אקדמיים (המתמקדים בידע תיאורטי ונקראים Universiteit), ומדע יישומי (המתרכזים בידע מעשי ונקראים Hogeschool). למרות שהם בד״כ משתמשים במונח אוניברסיטה בשם האנגלי, לפי החוק ההולנדי, אלה לא אוניברסיטאות והם ברמה נמוכה יותר של לימודים.

רוב הקורסים לתואר ראשון הם בהולנדית, אבל רבים מהקורסים לתארים מתקדמים הם באנגלית. האוניברסיטאות גם מציעות קורסים בשפה ההולנדית לסטודנטים בינלאומיים. יש גם יתרון נוסף שרוב המקומיים מתחת לגיל 30 דוברי אנגלית.

יש תוכנית מלגות בהולנד לסטודנטים בינלאומיים. אפשר למצוא אותם באתר Nuffic website. כאן תמצאו גם מידע הנוגע לקורסים, מוסדות, מגורים, תרבות, תוכניות הכשרה וקשיים אפשריים.

עבודה בהולנד

הזדמנויות עבודה בהולנד למי שאינו מאזרח האיחוד האירופי מוגבלות מאוד. רק לאחר שמעביד הוכיח שחיפש עובדים באיחוד האירופאי קודם, הוא רשאי להעסיק אזרח שאינו מהאיחוד. המדיניות הרשמית היא למנוע לגמרי הגירה להולנד שלא מהאיחוד האירופאי, אלא אם כן יש צורך כלכלי.

מאז 2005, החוק ההולנדי מאפשר את מה שנקרא ״הגירת ידע״ כשהרעיון הוא לאפשר לחברות מקומיות ״לייבא״ עובדים זרים עם ידע מיוחד לעבודה בהולנד. התהליך פשוט וישיר ואורך בין 4-10 שבועות ומשמש בעיקר עבור רילוקיישן להולנד של עובדי היי טק.

אזרחי מדינות מסויימות שאינן חברות באיחוד רשאים לעבוד בהולנד ללא אשרה או אישור נוסף כלשהו למשך 90 יום.

סטודנטים ממדינות אירופאיות אחרות (או מחזיקי דרכון של מדינות האיחוד האירופי) זכאים למימון לימודים רק כאשר יש להם חוזה של 56 שעות עבודה בחודש או אם הם חיים בהולנד כבר חמש שנים.

הגב

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *